EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


کشته شدن ۶۸ روزنامه‌نگار در سال ۲۰۲۲ و هشدار فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران
چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) فهرست سالانه روزنامه‌نگارانی که در حوادث مرتبط به کارشان در سال ۲۰۲۲ کشته شده‌اند را منتشر کرد و نسبت به افزایش تعداد روزنامه‌نگاران جان‌باخته نسبت به سال گذشته هشدار داد.

این فهرست ۶۸ نفره از روزنامه‌نگاران کشته شده در سال ۲۰۲۲، نسبت به سال گذشته ۲۱ مورد افزایش داشته است.

علاوه بر این تعداد، سه روزنامه‌نگار و کارمند رسانه‌ای هم هنگام تهیه گزارش از جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر بر اثر بیماری یا حوادث دیگر جان خود را از دست داده‌اند.

آنتونی بلانگر، دبیر کل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این رابطه گفت: «این اعداد نشان می‌دهد که بحران ایمنی در روزنامه‌نگاری پایانی ندارد و در عوض، تهدیدی واقعی برای خبرنگاران در بسیاری از نقاط جهان است.»

آقای بلانگر افزود: «افزایش قتل روزنامه‌نگاران زنگ خطر را برای دولت‌ها در سراسر جهان به صدا درآورده تا برای دفاع از روزنامه‌نگاری، به عنوان یکی از ستون‌های اصلی دموکراسی، اقدام کنند»

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران ضمن درخواست مجدد برای حمایت بیشتر از روزنامه‌نگاران، هشدار داد که عدم رسیدگی به تهدید ایمنی روزنامه‌نگاران، حاکمیت‌های دموکراتیک را به خطر می اندازد.

فدراسیون پیشتر در سال ۲۰۲۲ خواستار تصویب یک کنوانسیون بین‌المللی در سازمان ملل متحد برای حمایت از روزنامه‌نگاران شده بود.

در این فهرست کشور اوکراین که درگیر جنگ با روسیه است، با ثبت ۱۲ مورد قتل روزنامه‌نگاران، در صدر ۲۱ کشوری است که حوادث مرگبار در آنها ثبت شده است.

 






کارت

کارت