EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


مجلس ایران فعالیت شهروند خبرنگاری را جرم‌انگاری می‌کند
چهارشنبه ۷ دی ۱۴۰۱

مجلس ایران در حال تصویب طرح جدیدی است که بر اساس آن هرگونه فیلم‌برداری و تصویر‌برداری وقایع روز و اشتراک‌گذاری آن در شبکه‌های اجتماعی بعنوان جرم تلقی شود.

روز چهارشنبه هفتم دی‌ماه روزنامه دنیای‌ اقتصاد با اعلام این خبر نوشت: «طرح مزبور به امضای ۸۷ نفر از نمایندگان مجلس رسیده و به نظر می‌رسد همراستا با دیگر طرح جنجالی مجلس یعنی طرح صیانت باشد. البته مجلس تنها به این طرح اکتفا نکرده و طرح نشر اکاذیب در فضای مجازی را هم در یک کمیسیون مشترک در دست بررسی قرار داده است.»

همچنین به گفته یکی از اعضای هیات‌رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس به احتمال زیاد این طرح مشمول اصل ۸۵ شده و به شورای نگهبان ارسال می‌شود و در صورت تایید شورا به‌ صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.

بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی ایران، مجلس می‌تواند تصویب دایمی اساسنامه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌ها، م تصویب وسسه‌های دولتی یا وابسته به دولت را به کمیسیون‌های ذی‌ربط واگذار کند و یا اجازه آن‌ها را به دولت بدهد.

گفتنی است در صورت تصویب این طرح، کاربران شبکه‌های اجتماعی بیش از پیش تحت فشار قرار گرفته و بسیاری از شهروند خبرنگاران هم مجالی برای ادامه فعالیت‌هایشان نخواهند داشت.






کارت

کارت