EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


در حملات هوایی ترکیه به سوریه یک خبرنگار کشته و یک خبرنگار زخمی شد
شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱

عصام عبدالله، خبرنگار سوری، خبرنگار خبرگزاری هاوار(ANHA)، هنگام پوشش خبری حملات هوایی ترکیه در بیستم نوامبر در شمال سوریه کشته شد.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) کشته شدن عصام عبدالله را به شدت محکوم کرد و از دولت ترکیه خواست تحقیقات فوری را در این مورد آغاز کند و از هدف قرار دادن خبرنگاران و غیرنظامیان دست بردارد.

عصام عبدالله، ۳۹ ساله، در نزدیکی شهر مالکیه، در حومه استان الحسکه، بر اثر بمباران منطقه توسط ترکیه کشته شد.

خبرنگار دیگری به نام محمد الجراده، خبرنگار شبکه کردی استرک تی وی، در همان روز در کوبانی، یکی از شهرهای کردنشین شمال سوریه، به شدت مجروح شد.

وی در حین اجرای برنامه زنده در خارج از بیمارستانی که قبلاً هدف حملات هوایی ترکیه قرار گرفته بود، مجروح شد.

آنتونی بلانگر، دبیر کل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این رابطه گفت: «ما عمیقاً از کشته شدن عصام عبدالله در حملات هوایی ترکیه در شمال سوریه ناراحت هستیم و برای همکارمان محمد الجراده آرزوی بهبودی داریم.»

آقای بلانگر افزود: «ما از دولت ترکیه می‌خواهیم که حملات خود به خبرنگاران را متوقف کند. در سطح بین‌المللی حفاظت بیشتر از خبرنگاران مورد نیاز است، به همین دلیل است که فدراسیون برای تصویب یک کنوانسیون بین‌المللی جدید برای افزایش ایمنی روزنامه‌نگاران مبارزه می‌کند. ما از دولت‌های سراسر جهان می‌خواهیم که فورا این کنوانسیون را در سازمان ملل تصویب کنند.»

در بیستم نوامبر، نیروهای ترکیه مجموعه‌ای از حملات هوایی را در شمال سوریه، منطقه‌ای که تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) است، انجام دادند.

در ماه نوامبر شاهد چهار حمله علیه خبرنگاران در سوریه بودیم که به کشته شدن دو خبرنگار، عصام عبدالله و عاطف السعدی، منجر شد و این ماه را به مرگبارترین ماه سال برای خبرنگاران سوریه تبدیل کرد.

انجمن روزنامه‌نگاران سوریه(SJA) در گزارش نوامبر خود خواستار «احترام به آزادی مطبوعات، تضمین ایمنی کارکنان رسانه‌ها شده و از همه بازیگران بین‌المللی در سوریه خواست که به قوانین بین‌المللی مربوط به حفاظت و دفاع از روزنامه‌نگاران و آزادی مطبوعات احترام بگذارند.






کارت

کارت