EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


افزایش فشار بر رسانه‌‌ها با ابلاغ بخشنامه جدید هیات نظارت بر مطبوعات
سه شنبه ۸ آذر ۱۴۰۱

هیات نظارت بر مطبوعات ایران با صدور بخشنامه‌ای از رسانه‌های داخلی ایران خواست که از انعکاس تصاویر و مطالبی که آن را «مغایر با هنجارهای اجتماعی و در حوزه حجاب» خوانده است، خودداری کنند.

در این بخشنامه که روز دوشنبه منتشر شده، آمده است: «مطبوعات و خبرگزاری‌ها در انتشار و یا بازنشر محتواهای خبری و تحلیلی، نسبت به پاسداشت ارزش‌های فرهنگی اجتماعی و حفظ حرمت حجاب و عفاف، توجه ویژه مبذول فرمایند و از انعکاس اخبار و تصاویر هنجارشکنانه و مغایر با اصول اخلاقی جامعه، پرهیز کنند».

هر چند که این نهاد دولتی اشاره‌ای به موارد به گفته خود هنجارشکنانه نکرده است، اما به نظر می‌رسد انتشار گسترده عکس‌های شادی نیروهای امنیتی و برخی زنان بدون حجاب پس از پیروزی تیم فوتبال ایران در برابر ولز، از موارد مصداقی باشد.

هیات نظارت بر مطبوعات در پایان ابن بخشنامه تهدید کرده که رسانه‌ها در صورت تخلف از این موضوع «مستوجب مجازات‌های مقرر در ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی» خواهند بود.

بر اساس ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی هر کسی که اکاذیب یا مطلبی را به جهت تشویش اذهان عمومی منتشر کند، به حبس از یک ماه تا یک‌ سال و یا شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم می‌گردد.

گفتنی است از زمان آغاز اعتراضات سراسری در ایران فشارها بر جامعه مطبوعاتی بسیار زیاد شده است و تاکنون بیش از ۵۲ روزنامه‌نگار بازداشت و روانه زندان شدند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران تاکنون در بیانیه‌های متعددی خواستار همه روزنامه‌نگاران دربند شده است.






کارت

کارت