EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


تداوم بازداشت و بلاتکلیفی نیلوفر حامدی و عدم صدور کیفرخواست
دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱

نیلوفر حامدی، روزنامه‌نگار زندانی که در شامگاه چهارشنبه ۳۱ شهریور و در پی بازداشت گسترده روزنامه‌نگاران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، همچنان در بلاتکلیفی بسر می‌برد.

محمدحسین آجرلو، همسر خانم حامدی در گفتگویی با تارنمای امتداد با اعلام این خبر افزود: «به رغم اتمام روند رسیدگی و بازجویی‌ها از همسرم، همچنان خبری از صدور کیفرخواست نیست.  شصتمین روز بازداشت همسرم را پشت سر گذاشتیم اما متاسفانه از روز بازداشت تا همین امروز، شاهد اجرای قانون نبودیم. ما انتظار داریم که دستگاه قضایی مستقل عمل کند.»

وی همچنین با اشاره به پایان مراحل بازجویی‌ها افزود: «آخرین اطلاعی که از رسیدگی به پرونده همسرم داریم، این بوده که آخرین جلسه بازجویی نیلوفر، سوم آبان برگزار شده و دهم آبان ماه هم برای دفاع پایانی به شعبه دوم بازپرسی منتقل شده است. با وجود اینکه، دفاع آخر انجام و روند رسیدگی هم به پایان رسیده و بازجویی هم ادامه ندارد، همچنان نه خبری از صدور کیفرخواست است و صدور قرار وثیقه یا هر اقدام قانونی دیگری.»

به گفته آقای آجرلو، وضعیت این روزنامه‌نگار هنوز تغییری نکرده و جز تماس‌های هفتگی، تنها راه ارتباطی دیدارهای یک هفته در میان است که فقط، یک بار میسر شده است.

بر اساس اظهارات همسر خانم حامدی، قرار بازداشت ۳۰ روزه دوم تا پایان آبان‌ماه به اتمام می‌رسد و تمدید قراربازداشت برای بار سوم «عجیب» خواهد بود.

وی همچنین افزود: «امیدواریم کیفرخواست صادر شود و با تعیین قرار وثیقه، شاهد آزادی نیلوفر باشیم.»

نیلوفر حامدی خبرنگار روزنامه شرق از نخستین خبرنگارانی بود که ماجرای بستری شدن و مرگ مشکوک مهسا امینی که در بیمارستان کسری تهران بود را پوشش داد که به موجب آن سه روز بعد در منزل شخصی خود بازداشت شد.

هر چند که تاکنون این خبرنگار پس از دوماه تفهیم اتهام نشده است اما هفتم آبان‌ماه، وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه در بیانیه‌ای مشترک نام وی را به همراه دیگر خبرنگار بازداشت شده روزنامه هم‌میهن (الهه محمدی) بعنوان افراد مرتبط با سرویس‌های جاسوسی غربی معرفی کردند که دوره‌های براندازی در برخی کشورها دیده‌اند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران چندی پیش طی بیانیه‌ای، ضمن محکوم کردن اتهامات مطرح شده به خانم‌ها نیلوفر حامدی و الهه محمدی از سوی نهادهای اطلاعاتی حکومت ایران، آن را «تلاشی برای جلوگیری از گزارش رسانه‌ها از تحولات ایران و بخشی از تلاش‌های حکومت ایران برای سرکوب اعتراضات جاری در این کشور» دانست.

این فدراسیون در بیانیه‌های متعدد خواستار آزادی همه روزنامه‌نگاران بازداشت شده از زندان شد.

 

 

 






کارت

کارت