EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


هشدار سازمان گزارشگران بدون مرز نسبت به احتمال حکم اعدام نیلوفر حامدی و الهه محمدی
پنجشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۱

سازمان گزارشگران بدون مرز در بیانیه‌ای نسبت به احتمال صدور حکم اعدام برای نیلوفر حامدی و الهه محمدی هشدار داد.

اشاره این سازمان به اتهام علیه دو زن روزنامه‌نگار  به نام‌های نیلوفر حامدی و الهه محمدی است که از سوی مقامات امنیتی به دلیل انتشار گزارش فوت و خاکسپاری مهسا امینی بازداشت شده‌اند.

این سازمان روز چهارشنبه با بیان اینکه حکومت ایران سرکوب‌ را به شدت ادامه می دهد، تصریح کرد: «شمار روزافزون زنان روزنامه‌نگار بازداشت شده به‌طور نمادین نشان‌دهنده تمایل رژیم ایران برای خاموش کردن روشمند صدای زنان است».

در بخش دیگری از این بیانیه آمده: «شمار زنان روزنامه‌نگار زندانی در ایران به حد بی‌پیشینه‌ای رسیده و جمهوری اسلامی در تلاش است تا به این ترتیب، صدای زنان را ساکت کند.»

چندی پیش، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای مشترک این دو روزنامه‌نگار را به «جاسوسی برای دشمن» متهم کردند، اتهامی که خطر اعدام را در پی خواهد داشت.

در ادامه این بیانیه آمده است: «گزارشگران بدون مرز نگرانی عمیق خود را نسبت به سرنوشت این روزنامه‌نگاران که خطر پرداختن بهایی سنگین و حتی محکوم شدن به اعدام را پیش رو دارند، ابراز می‌کنند. آنها شجاعت نشان دادن حقیقتی را داشتند که مقامات به دنبال خفه کردن آن هستند.»

این سازمان خواستار آزادی «فوری و بدون قید و شرط» این خبرنگاران شده است.

بر اساس گزارش‌های سازمان گزارشگران بدون مرز ایران در جدول رده‌بندی آزادی رسانه‌ها در سال ۲۰۲۲ در رتبه ۱۷۸ کشورهای جهان قرار دارد و تنها دو کشور اریتره و کره شمالی از این منظر وضعیت بدتری نسبت به ایران دارند.






کارت

کارت