EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران: نیلوفر حامدی و الهه محمدی ابتدایی‌ترین اصول گزارشگری را انجام داده‌اند؛ اتهامات به آنها بی‌اساس است
پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) ضمن محکوم کردن اتهامات مطرح شده به خانم‌ها نیلوفر حامدی و الهه محمدی از سوی نهادهای اطلاعاتی حکومت ایران، آن را تلاشی برای جلوگیری از گزارش رسانه‌ها از تحولات ایران و بخشی از تلاش‌های حکومت ایران برای سرکوب اعتراضات جاری در این کشور می‌داند.

در هفته گذشته وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دو خبرنگار زن ایرانی را که از قتل مهسا امینی گزارش تهیه کردند بودند، به آموزش دیدن توسط سازمان سیا آمریکا متهم کرده است.

آنتونی بلانگر، دبیر کل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در واکنش به این اتهامات گفت: «ما اتهامات بی‌اساس علیه همکارانمان را که کاری جز انجام ابتدایی‌ترین و اساسی‌ترین اصول گزارشگری بوده، به شدت محکوم می‌کنیم.»

آقای بلانگر افزود: «ما از مقامات ایران می‌خواهیم که تمامی اتهامات علیه خانم‌ها حامدی و محمدی را کنار بگذارند و درخواست خود را برای آزادی فوری همه خبرنگاران بازداشت شده، تجدید می‌کنیم.»

نیلوفر حامدی قبل از اعلام فوت مهسا امینی در بیمارستانی که بستری بود از آنجا گزارش تهیه کرده بود و الهه محمدی از مراسم تشییع خانم امینی در شهر سقز گزارش و خبر تهیه کرده بود.

این دو روزنامه‌نگار در بیانیه‌ای که در سی و یکم اکتبر توسط دو نهاد امنیتی ایران منتشر شده، متهم به جاسوسی شدند.

این بیانیه رسمی، خبرنگاران یاد شده را متهم می‌کند که از فعالیت‌های روزنامه‌نگاری خود به عنوان پوششی برای برانگیختن تظاهرات علیه دولت استفاده کرده‌اند، اتهام جاسوسی در ایران مجازات اعدام دارد.

پیشتر انجمن صنفی خبرنگاران استان تهران با انتشار بیانیه‌ای و ارسال یک نامه‌ به رئیس قوه قضائیه ایران اتهامات مطروحه علیه این دو خبرنگار را محکوم کرده بود.






کارت

کارت