EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


پیشنهاد یک کنوانسیون برای افزایش ایمنی خبرنگاران
چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۱

به مناسبت روز جهانی پایان دادن به مصونیت و فرار از مجازات جنایات ارتکابی علیه روزنامه‌نگاران در دوم نوامبر، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) از دولت‌ها، روزنامه‌نگاران و گروه‌های رسانه‌ای خواست تا از تصویب کنوانسیون سازمان ملل در مورد ایمنی و استقلال روزنامه‌نگاران و دیگر متخصصان رسانه حمایت کنند.

برنامه اقدام سازمان ملل متحد در مورد ایمنی روزنامه‌نگاران نتوانسته است «محیط آزاد و امن برای روزنامه نگاران و کارکنان رسانه» را که وعده داده بود ایجاد کند.

برخلاف اهداف این برنامه، روزنامه‌نگاران همچنان مورد حمله، ضرب و شتم، بازداشت، آزار و اذیت و تهدید به دلیل انجام وظیفه خود قرار می‌گیرند. در عین حال این تهدیدات مداوم، اتخاذ یک راهکار را ضروری‌تر کرده است تا  دولت‌ها را مجبور به مقابله با فرار و مصونیت مجرمین از جنایات ارتکابی علیه روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه کند.

دومینیک پرادالی، رییس فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌گاران در این رابطه گفت: «ما فاقد یک سند بین‌المللی الزام‌آور هستیم که کشورهای عضو را مجبور به تحقیق و پاسخ در خصوص حملات علیه روزنامه‌نگاران کند. فدراسیون تاکنون ۵۹ مورد قتل اصحاب رسانه را در سال ۲۰۲۲ ثبت کرده که ۱۲ مورد بیشتر از سال ۲۰۲۱ است.»

خانم پرادلی همچنین یادآور شد: «علی‌رغم وجود بسیاری از پروتکل‌ها، دستورالعمل‌ها و پیشنهادها، از هر ده قتل روزنامه‌نگار، ۹ نفر همچنان بدون مجازات باقی می‌مانند و به همین دلیل است که ما یک کمپین جهانی برای تصویب یک کنوانسیون بین‌المللی که به حمایت از روزنامه‌نگاران و متخصصان رسانه اختصاص دارد، راه اندازی کرده‌ایم.»

این کمپین به طور رسمی در پنجاه و یکمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ۳۰ سپتامبر در ژنو آغاز شد.

بیش از ۶۰ اتحادیه رسانه‌ها، انجمن‌ها، نهادهای نمایندگی رسانه‌ها و سازمان‌های رسانه‌ای در سراسر جهان از این کنوانسیون حمایت کرده‌اند.






کارت

کارت