EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


بازداشت روزنامه‌نگار ایرانی شبکه آرته فرانسه در سقز
دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱

در ادامه موج بازداشت خبرنگاران پس از آغاز اعتراضات سراسری در ایران، شبکه آرته فرانسه اعلام کرد، وحید شمس‌الدین نژاد، روزنامه‌نگار ایرانی در تحریریه این شبکه(ARTE NEWS)  بیش از یک ماه قبل در حین ماموریت برای تهیه گزارش از اعتراضات ایران بازداشت شده است.

وحید شمس‌الدین نژاد، اواخر شهریورماه سال جاری و همزمان با اوج گرفتن اعتراضات از سوی شرکت کی پروداکشن (Key Production) و تحریریه آرته نیوز(ARTE NEWS) برای تهیه گزارش از اعتراضات به ایران سفر کرده و گفته شده که در تاریخ ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۲ در سفر به شهر سقز زادگاه مهسا امینی، دستگیر شده است.

وحید شمس‌الدین نژاد به تازگی از مدرسه عالی روزنامه‌نگاری شهر لیل فرانسه فارغ‌التحصیل شده و با وجود دارا بودن مجوز و کارت خبرنگاری، روز ۲۸ سپتامبر در سقز دستگیر و در زندان اوین تهران زندانی است.

به گفته منابع مطلع، علت عدم اطلاع‌رسانی درباره بازداشت این روزنامه‌نگار، فشار و تهدید خانواده آقای شمس الدین نژاد توسط مقامات ایرانی بوده است.

با احتساب وحید شمس‌الدین نژاد و بر اساس آمار فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) بیست و چهار خبرنگار ایرانی در زندان‌های این کشور زندانی هستند.

فدراسیون همچنین از آغاز اعتراضات سراسری و بازداشت خبرنگاران در ایران، تا کنون در سه بیانیه از مقامات ایران خواسته است فورا روزنامه‌نگاران زندانی را آزاد کنند.






کارت

کارت