EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


واکنش انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران نسبت به نقض حقوق دو خبرنگار: روزنامه‌نگاری را ممنوع کنید
یکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران پس از انتشار بیانیه وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران علیه نیلوفر حامدی و الهه محمدی در یک نامه به رییس قوه قضاییه و یک بیانیه به آن واکنش نشان داد و اذعان داشت که اگر فعالیت رسانه‌ای جرم است «روزنامه‌نگاری را ممنوع کنید».

در نامه‌ی انجمن به رییس قوه قضاییه آمده است:« این دو خبرنگار از حقوق متهم بهره‌مند نبوده‌اند و این فرآیند ما را از سرنوشت پرونده قضایی آنان نگران ساخته است.»

در بیانیه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران که روز شنبه ۷ آبان با عنوان «روزنامه‌نگاری را ممنوع کنید» آمده است: «بیانیه مشترک وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه بر علیه نیلوفر حامدی و الهه محمدی به معنای آن است که همه ما روزنامه‌نگاران متهم و حتی مجرم هستیم».

در این بیانه همچنین آمده است: «گزارش‌هایی که محمدی و حامدی درباره مرگ مهسا امینی و مراسم تشییع جنازه او نوشته‌اند جزو ابتدایی‌ترین و بدیهی‌ترین وظایف روزنامه‌نگاری محسوب می‌شود. این در حالی است که یکی از ریشه‌های مشکلات کشور، فقدان یا خطیر بودن انجام همین فعالیت‌های خبری است.»

انجمن صنفی در این بیانیه همچنین اتهاماتی از قبیل آموزش این دو خبرنگار در کشورهای همسایه را «فارغ از صحت و سقم، توهین به شعور مخاطبان و جامعه روزنامه‌نگاری و غیرقانونی‌» خوانده است.

روز جمعه شش آبان سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای مشترک نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق و الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن، را به انتشار نخستین عکس مهسا امینی روی تخت بیمارستان و انتشار «اخبار جهت‌دار» از مراسم تشییع، تدفین و تجمعات اولیه متهم کردند.

در این بیانه این دو خبرنگار به همکاری با بیکانگان و آموزش دیدن توسط سیا(CIA) متهم شده‌اند.

 

عکاس: مهرداد آلادین






کارت

کارت