EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


دستگیری یازده روزنامه‌نگار توسط پلیس ترکیه
یکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱

در بیست پنجم اکتبر، یازده روزنامه‌نگار در پی یورش به منازلشان در شهرهای آنکارا، استانبول، وان، دیاربکر، اورفا و ماردین در ترکیه دستگیر شدند.

فدراسیون‌های بین‌المللی و اروپایی روزنامه‌نگاران (IFJ و EFJ) با پیوستن به اتحادیه خبرنگاران ترکیه(TGS) از مقامات خواستند که فورا روزنامه‌نگاران بازداشت شده را آزاد کرده و حمله به خانه‌های آنها را متوقف کنند.

بر اساس اطلاعات به دست آمده، مقامات ترکیه به عنوان بخشی از تحقیقات «مرتبط با تروریسم» به رهبری دادستان عمومی آنکارا به خانه‌ ۱۰ روزنامه‌نگار یورش بردند. خبرنگاران با دستبند و پابند و با تهدید اسلحه بازداشت شده‌اند.

علاوه بر این دفاتر دو رسانه کرد را هم تفتیش شده و ظاهراً روابط ادعایی این روزنامه‌نگاران با شبه نظامیان کرد، منجر به دستگیری آنها شده است.

پارلمان ترکیه در ۱۳ اکتبر قانونی را به تصویب رساند که با ارائه چارچوبی برای سانسور گسترده اطلاعات آنلاین، جریان آزاد اطلاعات را جرم انگاری می کند.

فدراسیون‌های بین‌المللی و اروپایی روزنامه‌نگاران در این رابطه اعلام کردند: «تنها چند هفته پس از تصویب قانون جدید اطلاعات، ما به شدت نگران وضعیت ترکیه هستیم. ما خواستار آزادی فوری خبرنگاران هستیم و از مقامات می‌خواهیم که سرکوب همکاران روزنامه‌نگار ما را متوقف کنند.»






کارت

کارت