EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران: مسئولیت جان روزنامه‌نگاران زندانی برعهده حکومت ایران است
دوشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۱

با وجود گذشت دو روز پس از حوادث زندان اوین تهران، هنوز از وضعیت چهار روزنامه‌نگار محبوس در این زندان اطلاعی در دست نیست.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) نگرانی شدید خود را نسبت به سرنوشت این چهار نفر ابراز کرده و از مقامات ایران خواسته است تا سریعا نسبت به وضعیت آنها اطلاع‌رسانی کنند.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این رابطه گفت: «ما بسیار نگران سرنوشت همکاران خود در اوین هستیم و به مقامات ایرانی یادآوری می‌کنیم که آنها مسئول جان خبرنگاران در زندان هستند.»

آقای بلانگر افزود: «ما بار دیگر خواستار آزادی فوری تمامی خبرنگارانی هستیم که به ناحق در اوین و سایر زندان‌های ایران به دلیل انجام وظایف خبرنگاری خود بازداشت شده‌اند.»

طبق آمار رسمی حکومت، هشت زندانی در پی این آتش سوزی جان خود را از دست داده و بیش از ۶۰ نفر زخمی شده‌اند. در حالی که برخی از روزنامه‌نگاران بازداشت شده در تماس با خانواده از سلامتی خود اطلاع داده‌اند، اما چهار نفر از آنان هنوز به از سلامتی خود خبر نداده‌اند.

براساس برآوردهای فدراسیون حداقل ۱۰ روزنامه‌نگار در در زمان بروز حادثه در اوین بوده‌اند.

در حالی که الهه محمدی، نیلوفر حامدی، علی مطلب زاده، علیرضا خوشبخت، ویدا ربانی و فاطمه رجبی با خانواده خود تماس گرفته و از سلامتی خود خبر داده‌اند، چهار خبرنگار به نام‌های روح الله نخعی، علیرضا جباری دارستانی، احمدرضا حلبی ساز و فرشید قربانپور هنوز تماسی با خانواده خود نداشته‌اند که این مسئله نگرانی در مورد سرنوشت آنها را افزایش می‌دهد.

تمامی ملاقات‌های زندان اوین در حال حاضر متوقف شده و مسئولین زندان به خانواده بسیاری از زندانیان پاسخگو نیستند.

بر اساس آمار فدراسیون از آغاز اعتراضات در ایران، ۲۴ روزنامه‌نگار بازداشت شده‌اند و تاکنون تنها ۶ نفر از آنها آزاد شده‌ و ۱۸ نفر همچنان در زندان هستند.

چهار روزنامه‌نگار هم پیش از آغاز اعتراضات در زندان بودند که در مجموع تعداد روزنامه‌نگاران زندانی در ایران را به ۲۲ نفر می‌رساند.






کارت

کارت