EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


نگرانی از وضعیت روزنامه‌نگاران زندانی پس از حوادث دو شب قبل زندان اوین
دوشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۱

پس از انتشار تصاویر تیراندازی، انفجار و آتش‌سوزی گسترده در زندان اوین در شمال تهران، نگرانی از وضعیت زندانیان افزایش یافته است.

برخی از روزنامه‌نگارانی که همزمان با شروع اعتراضات سراسری به قتل مهسا امینی در ایران بازداشت شده بودند هم در این زندان نگهداری می‌‌شوند که براساس برآوردهای اولیه حداقل ۱۰ نفر می‌باشند.

با وجود اعلام مسئولین مبنی بر اینکه ۸ زندانی در این حادثه کشته شده‌اند و بیش از ۶۰ نفر هم مجروح شده‌اند، اما عدم پاسخگویی مسئولان زندان به وکلا و لغو ملاقات‌ زندانیان طی دو روز پس از حادثه باعث افزایش نگرانی‌ها از وضعیت زندانیان شده است.

الهه محمدی خبرنگار روزنامه هم‌میهن و نیلوفر حامدی،عکاس خبرنگار روزنامه شرق از جمله روزنامه‌نگارانی بودند که در بند ۲۰۹ زندان اوین محبوس بوده‌اند.

این دو روزنامه‌نگار یک روز پس از حادثه در تماسی کوتاه با همسرانشان گفته‌اند آسیبی در این حادثه ندیده‌اند و حالشان خوب است.

عالیه مطلب‌زاده دیگر روزنامه‌نگار زندانی که در بند زنان زندان اوین محبوس است، در تماس کوتاهی با خانواده‌اش گفته آسیبی ندیده ولی ماموران برای کنترل زندانیان داخل بند زنان هم گاز اشک‌آور شلیک کرده‌اند.

فاطمه رجبی، روزنامه‌نگار روزنامه هفت صبح و  ویدا ربانی هم در تماسی کوتاه با همسرانشان از سلامت خود پس از این حادثه خبر داده‌اند.

علیرضا خوشبخت نیز با خانواده خود تماس گرفته و از سلامت خود خبر داده است.

با وجود این هنوز تعدادی از روزنامه‌نگاران محبوس در این زندان پس از حادثه آتش‌سوزی تماسی نداشته‌اند و خبری از ایشان در دست نیست.

روح الله نخعی، علیرضا جباری دارستانی ، احمدرضا حلبی‌ساز و فرشید قربان‌پور چهار روزنامه‌نگاری هستند که در اوین نگهداری می‌شوند و پس از آتش‌سوزی هنوز تماسی با خانواده خود نداشته‌اند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) پیشتر در بیانیه‌هایی خواستار آزادی فوری روزنامه‌نگاران شده است.






کارت

کارت