EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


واکنش‌ها به گزارش آمریکا در مورد قتل روزنامه‌نگار شیرین ابوعاقله
جمعه ۱۷ تیر ۱۴۰۱

ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه ۴ ژوئیه، نتایج تحلیل پزشکی قانونی خود را در مورد منشا گلوله‌ای که شیرین ابوعاقله، روزنامه‌نگار فلسطینی-آمریکایی را به قتل رساند، منتشر کرد.

در حالی که یافته‌ها نشان داد که تیراندازی احتمالا از موضع نظامیان اسرائیلی بوده است، اما در این گزارش نتیجه‌گیری قطعی درباره ضارب، گرفته نشده است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) و سندیکای روزنامه‌نگاران فلسطینی(PJS) از گزارش منتشر شده توسط کمیته تحقیقات آمریکایی ابراز ناامیدی کردند و خواستار اجرای عدالت در پرونده قتل این روزنامه‌نگار فلسطینی شدند.

آنتونی بلانگر، دبیر کل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران گفت: «حقیقت باید در مورد قتل شیرین ابوعاقله مشخص شود. ایالات متحده با این گزارش ناقص، در این زمینه کوتاهی کرد. فدراسیون  مصمم است که حقیقت در رابطه با این قتل را روشن کند.»

شیرین ابوعاقله، خبرنگار الجزیره در اوایل روز ۱۱ ماه مه، هنگام پوشش خبری حمله اسرائیل به شهر جنین در کرانه باختری توسط نیروهای اسرائیلی هدف گلوله قرار گرفت.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران ضمن محکوم کردن این قتل هدفمند روزنامه‌نگار فلسطینی، قصد دارد با همکاری سندیکای روزنامه‌نگاران فلسطینی  و مرکز بین‌المللی دادگستری برای فلسطینیان(ICJP)شکایت جدیدی را آماده کند، تا تحقیقاتی در مورد هدف قرار دادن منظم روزنامه‌نگاران و تخریب زیرساخت‌های رسانه‌ای در فلسطین انجام شود.

پس از انتشار گزارش آمریکا، وکلای روزنامه‌نگار کشته شده از ارتش اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین درخواست کردند تا به آنها اجازه بررسی فوری سلاح و گلوله را برای تجزیه و تحلیل مستقل پزشکی قانونی بدهند.

آنتونی بلانگر، دبیر کل فدراسیون هم با حمایت از درخواست وکلای خانم ابوعاقله گفت: «حقیقت باید در مورد قتل ابواکله مشخص شود. ما از درخواست برای یک تحقیق مستقل با دسترسی به سلاح گرم و گلوله ای که شیرین را کشت، حمایت می‌کنیم.»






کارت

کارت