EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


شمار قربانیان روزنامه‌نگار انفجار کابل به چهار نفر
پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۶

یک هفته بعد از ناپدید بودن حبیب الله حسین زاده فلمبردار پرس تی وی، خانواده اش تائید کرده اند که جسدش را شناسایی کرده اند. با تائید مرگ وی شمار جان باختگان جامعه رسانه ای در رویداد تروریستی کابل به چهار تن رسید.

رحمت الله حق یار، برادر حبیب الله به هشت صبح گفته است که بعد از روزها جستجو در مراکز صحی مختلف، دو روز پیش در یکی از اداره های امنیت ملی بکس جیبی حبیب الله را که در آن برخی اسناد از جمله کارت خبرنگاری اش هم وجود داشت بدست آوردند.

وی گفت که کارمندان امنیت ملی گفته اند که این بکس را از ساحه نزدیک به حمله خونین تروریستی درچهار راهی زنبق پیدا کرده اند و دیگر امیدی به زنده بودن صاحب این بکس ندارند.

حق یار تصریح کرده است که اعضای خانواده با بررسی برخی علایم یک جسد در طب عدلی یقین کردند که حبیب الله جان خود را از دست داده است.

حمله انتحاری خونین چهارراهی زنبق ۱۰ جوزا صورت گرفت. در همان روز اعلام شد که دو موتر حامل کارمندان بی بی سی و تلویزیون طلوع که از این محل عبور می کرده  نیز تخریب شده و محمد نذیر راننده بی بی سی و عزیز نوین، کارمند بخش تخنیک تلویزیون طلوع جان خود را از دست داده اند.

یک روز بعد تائید شد که عمر ارغندی وال، کارمند بخش تخنیک رادیو و تلویزیون ملی نیز بر اثر این انفجار جان باخته است. افزون بر جان باختن فلمبردار پرس تی وی و سه کارمند رسانه ای، حداقل ۱۳ تن از جمله چهار خبرنگار بی بی سی، سه کارمند تلویزیون یک، سه کارمند تلویزیون طلوع، دو کارمند تلویزیون مشعل و یک کارمند تلویزیون آریا نیز بر اثر این انفجار زخم برداشته اند و به ساختمان های اطراف از جمله ساختمان و تجهیزات تلویزیون یک آسیب جدی رسیده است.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور روز گذشته گفت که در این واقعه حداقل ۱۵۰ تن کشته و بیشتر از ۳۰۰ تن دیگر زخمی شده اند. منابع امنیتی می گویند که انفجار مذکور انتحاری بوده و توسط یک تانکر فاضلاب انباشته با مواد انفجاری صورت گرفته است.

مرکز خبرنگاران افغانستان، این اقدام تروریستی را به شدت محکوم می کند و از خداوند بزرگ برای جان باختگان آرامش ابدی و به زخمی ها شفای عاجل تمنا می کند.

این نهاد در عین حال از حکومت می خواهد در یک روند شفاف تمام جوانب این رویداد تروریستی را در همکاری با نهادهای مربوط بین المللی بررسی و ضمن اعلام نتیجه آن به مردم، در راستای مجازات کسانی که در زمینه جلوگیری از بروز آن کوتاهی کرده اند و مجازات کسانی که در سازمان دهی آن نقش داشته اند با جدیت اقدام کند.

با جان باختن این چهار کارمند رسانه ای، شمار خبرنگاران و کارمندان رسانه ای جان باخته در افغانستان از سال ۱۳۸۱ تا اکنون به ۷۶ تن رسید  و افزون براین در این مدت ده ها تن از خبرنگاران نیز زخم برداشته اند. یافته های مرکز خبرنگاران افغانستان نشان می دهد که بیشتر این افراد هنگام کار رسانه ای و یا در فعالیت های مرتبط با وظیفه شان جان باخته و یا زخمی شده اند.

در تازه ترین مورد، سه هفته پیش چهار کارمند آمریت رادیو و تلویزیون ملی ولایت ننگرهار بر اثر حمله مهاجمان وابسته به داعش به ساختمان این رسانه جان باختند.

اطلاعات بدست آمده نشان می دهد که اکثر این وقایع از سوی نهادهای امنیتی و عدلی و قضایی مورد بررسی و رسیدگی قرار نگرفته اند و عاملان بیشتر آنها از مجازات معاف بوده اند.






کارت

کارت