EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران: طالبان اجبار روبنده برای زنان روزنامه‌نگار را لغو کنند
دوشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۱

طالبان با صدور فرمانی به همه مجریان زن تلویزیون و روزنامه‌نگاران دستور داده است که هنگام پخش روی آنتن صورت خود را بپوشانند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) این فرمان را محکوم کرده و از طالبان می‌خواهد که به همه زنان روزنامه‌نگار اجازه دهد تا مستقل و آزادانه کار کنند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) اعلام کرد: «دستورالعمل جدید طالبان یکی از اقدامات متعدد برای حذف سیستماتیک زنان روزنامه‌نگار از رسانه و نقض کامل آزادی مطبوعات و آزادی بیان است.»

این فدراسیون از مقامات طالبان می‌خواهد فورا این قانون را لغو کنند.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان که پس از تسلط طالبان به جای وزارت امور زنان تاسیس شده، این فرمان را لازم‌الاجرا اعلام کرد.

سخنگوی این وزارتخانه تلویحا گفت که هر خبرنگار زن که بدون روبنده (پوشش صورت)، روی صفحه نمایش ظاهر شود، از کار اخراج خواهد شد.

مدیران رسانه نیز در صورت سرپیچی از این دستور و قوانین جدید طالبان مجازات خواهند شد.

یک روز پس از دستورالعمل جدید، خبرنگاران زن از سه رسانه افغانستان از دستورات سرپیچی کردند و بدون روبنده در پخش تلویزیون حاضر شدند.

با این حال، پس از فشار و تهدیدهای طالبان، روز بعد تمام مجریان زن افغانستان با روبنده بر صفحه تلویزیون ظاهر شدند.

در حال حاضر زنان در تلویزیون‌های افغانستان مانند طلوع نیوز، تلویزیون آریانا، تلویزیون شمشاد و تلویزیون یک دولتی وی، با حجاب کامل و روبنده به نحوی که فقط چشمانشان مشخص است، برنامه اجرا می‌کنند.

روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای زن گفته‌اند که این دستورالعمل، هشدار به خبرنگاران زن و تلاش برنامه‌ریزی‌شده برای حذف زنان از رسانه‌ها است.

مشروح این خبر را اینجا بخوانید.






کارت

کارت