EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


گزارش شورای اروپا از افزایش حملات به آزادی مطبوعات
سه شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱

با راه‌اندازی کارگروه شورای اروپا با همکاری فدراسیون‌های بین‌المللی و اروپایی روزنامه‌نگاران که با هدف ارتقای ایمنی و حمایت از روزنامه‌نگاران صورت گرفته، کانون توجهات به افزایش حملات علیه آزادی رسانه در اروپا معطوف شده است.

این گزارش هشدارهای ارسال شده توسط سازمان‌های عضو در کارگروه شورا را برای ارتقای حفاظت از روزنامه‌نگاری و ایمنی روزنامه‌نگاران فهرست می‌کند. همچنین زمینه قانونی و سیاسی را ارائه می‌دهد و اقدامات لازم برای بهبود حمایت موثر از روزنامه‌نگاران را مشخص می‌کند.

این گزارش در واقع هشداری نگران‌کننده است.

شش خبرنگار در سال ۲۰۲۱ در اروپا در جریان کار خود کشته شدند، از جمله آن‌ها چهار روزنامه‌نگار بودند که به عمد هدف قرار گرفتند.

همچنین در سال۲۰۲۱، در مجموع ۱۱۰ مورد آزار و اذیت و ارعاب روزنامه‌نگاران در این گزارش منتشرشده و بیشترین تعداد موارد در لهستان، روسیه، صربستان، اسلوونی و بریتانیا ثبت شده است.

از سوی دیگر، این گزارش تحلیلی از تاثیر حمله به اوکراین بر آزادی مطبوعات ارائه کرده است.

ارنست ساگاگا، رییس بخش حقوق بشر و ایمنی فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، در این زمینه گفت: «خبرنگاری مبتنی بر کیفیت اطلاعات عینی است، اما متاسفانه اطلاعات نادرست از رسانه های سنتی نمی آید.»

ریکاردو گوتیرز، دبیر کل فدراسیون روزنامه‌نگاران اروپا، هم در این زمینه گفت: «ایمنی روزنامه‌نگاران در اروپا به طور جدی رو به وخامت است.»

مشروح این خبر را اینجا بخوانید.

 






کارت

کارت