EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


سال ۲۰۲۱: ایران در لیست بزرگ‌ترین زندان‌بانان روزنامه‌نگاران در جهان
یکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰

به مناسبت روز جهانی حقوق بشر، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) فهرست روزنامه‌نگاران زندانی و کشته شده در سال ۲۰۲۱ را منتشر کرد.

بر اساس آمار فدراسیون، از اول ژانویه ۲۰۲۱ تاکنون ۴۵ روزنامه‌نگار کشته شده‌اند و ۳۶۵ روزنامه‌نگار همچنان زندانی هستند.

بر اساس  فهرست روزنامه‌نگاران زندانی، تا ۱۰ دسامبر ۲۰۲۱، چین ۱۰۲ نفر، ترکیه ۳۴ نفر، بلاروس ۲۹ نفر، اریتره ۲۹ نفر، مصر ۲۷ نفر، ویتنام ۲۱ نفر، میانمار ۱۸ نفر، روسیه ۱۲ نفر، آذربایجان و یمن ۱۱ نفر، کامبوج ۱۰ نفر و ایران ۹ نفر روزنامه‌نگار زندانی دارند و بزرگ‌ترین زندان‌بانان روزنامه‌نگاران هستند.

آسیا با ۱۶۲ روزنامه‌نگار زندانی در صدر فهرست منطقه‌ای است و پس از آن اروپا با ۸۷ نفر، خاورمیانه و جهان عرب  با ۶۵ نفر، آفریقا با ۴۹ نفر و آمریکا با دو نفر روزنامه‌نگار زندانی قرار دارند.

فهرست روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه‌ای که تاکنون در سال ۲۰۲۱ کشته شده‌اند، با ثبت ۴۵ قتل در مقابل ۶۵ مورد در سال ۲۰۲۰، نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

اگرچه این کاهش روند خوبی است، اما در مواجهه با خشونت مداومی که جان خبرنگاران را می‌گیرد، چندان هم خوشایند نیست.

افغانستان (۹)، مکزیک (۸)، هند (۴) و پاکستان (۳) از جمله این کشورهای نا امن هستند.

باز هم، آسیا با ۲۰ قتل پیشتاز گروه منطقه‌ای است و قبل از آمریکا (۹)، آفریقا (۸)، اروپا (۶) و خاورمیانه و جهان عرب (۱) قرار دارد که البته این آمار بیشتر به خاطر وضعیت وخیم خبرنگاران در افغانستان پس از روی کار آمدن طالبان است.

آنتونی بلانگر، دبیر کل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران گفت: «جهان باید بیدار شود و از نقض فزاینده حقوق روزنامه‌نگاران و آزادی‌های رسانه‌ای دست بردارد.»

او افزود: «این لیست از روزنامه‌نگاران در زندان و همکارانی که کشته شده‌اند، شواهد روشنی از اقدامات عمدی برای سرکوب استقلال رسانه‌ها است.»

تنها اتفاق مثبت نادر برای روزنامه‌نگاران، اعطای جایزه صلح نوبل ۲۰۲۱ به دو روزنامه‌نگار ماریا رسا و دیمیتری موراتوف، برای یادآور فداکاری‌هایی بود که آن‌ها در خدمت آزادی مطبوعات و دموکراسی در کشورهایشان، مانند بسیاری دیگر، انجام دادند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران از سازمان ملل خواسته که کنوانسیون امنیت روزنامه‌نگاران را به منظور ارتقا، حمایت و تضمین ایمنی روزنامه‌نگاران، چه در زمان صلح و چه در زمان جنگ، تصویب کند و از آن‌ها برای انجام آزادانه و مستقل فعالیتشان محافظت نکند.

مشروح این خبر را اینجا بخوانید.






کارت

کارت