EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


انتقاد فدراسیون از میزان بسیار پایین تخلیه‌ افغان‌ها از کابل
پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۰

یک فرد با افشاگری در مورد هرج و مرج و انفعال دولت بریتانیا گفت کمتر از پنج درصد افغان‌ها در زمینه ترک کابل کمک دریافت کرده‌اند.

انتشار شهادت شوکه‌کننده رافائل مارشال، مدیریت آشفته و ناکارآمد بحران پس از سقوط کابل به دست طالبان را آشکار کرد که هزاران افغان از جمله صدها خبرنگار، را در معرض خطر قرار داده است.

آنتونی بلانگر، دبیر کل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، در این زمینه گفت: «روزنامه‌نگاران در افغانستان به دولت بریتانیا اعتماد کردند تا به آن‌ها برای خروج کمک کند، آن‌ها از طالبان که در جستجوی خانه به خانه برای یافتن آن‌ها بود، پنهان شده‌اند.»

او افزود: «اعتماد آن‌ها به ما کاملا نادرست بود. دولت ما خبرنگاران و رسانه‌های افغانستان را تنها گذاشته است و زندگی‌‎های زیادی در نتیجه این بی کفایتی به خطر افتاده است.»

میشل استان‌استریت، دبیرکل اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران بریتانیا، این شهادت را «تکان‌دهنده اما کاملا قانع کننده» توصیف کرد.

او افزود: «من به تصمیم رافائل مارشال برای بیان سوء مدیریت شرم‌آور بحران افغانستان توسط دولت بریتانیا، که صدها نفر را در معرض خطر جدی قرار داده است، تحسین می‌کنم.»

از ماه اوت، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران و اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران بریتانیا، دولت را برای شفاف‌سازی، اقدام و کمک ،از جمله برای روزنامه‌نگارانی که در گذشته برای بی‌بی‌سی کار می‌کردند، تحت فشار قرار دادند.

اما  این دو نهاد پاسخ‌های بی‌معنی و خسته‌کننده‌ای دریافت کرده‌اند که به سؤالات پاسخ نمی‌دهند. سوالات در مجلس نمایندگان با ابهام رد شده است.

شواهد مارشال در شهادت کمیته منتخب روابط خارجی موجود است.

او که فارغ التحصیل دانشگاه آکسفورد است با سه سال خدمت دیپلماتیک، در اوج بحران در ماه اوت برای کار در تیم پرونده های ویژه FCDO داوطلب شده بود.

شواهد او جزئیاتی از تجربه او از اداره میز تخلیه، تصمیم‌گیری این بخش برای زندگی و مرگ بر اساس معیارهای تصادفی را نشان می‌دهد.

این تیم مسئول کمک به افرادی نظیر روزنامه‌نگاران بود که زندگی آن‌ها به دلیل ارتباط با بریتانیا در خطر بود.

مارشال در شهادت خود تخمین می‌زند که بین ۷۵ تا ۱۵۰ هزار نفر تحت این طرح درخواست تخلیه کرده‌اند، اما کمتر از ۵ درصد از آن‌ها کمک دریافت کرده‌اند.

شرح این گزارش را اینجا بخوانید.






کارت

کارت