EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


روایت جلسه استماع جولیان آسانژ؛‌ ترک زودهنگام دادگاه به دلیل بیماری
جمعه ۷ آبان ۱۴۰۰

جولیان آسانژ با ظاهری لاغر، تنها یک ساعت از جلسه استماع را دنبال کرد که استرداد او به آمریکا را مشخص می کرد.

اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران (NUJ) گزارش داد که تیم حقوقی استرالیایی در آغاز جلسه دادرسی، خواستار عدم حضور آسانژ در دادگاه به دلیل بیماری او شد.

یک ساعت بعد، بنیانگذار ویکی لیکس با یک پیراهن سفید و کراوات در جلوی دوربین ظاهر شد.

او حواسش پرت به نظر می‌رسید و به وضوح وزن کم کرده است. ۶۰ دقیقه نگذشته بود که آسانژ قادر به ادامه جلسه نبود و درخواست کرد تا مرکز ویدئو را ترک کند.

این جلسه برای رد درخواست دولت ایالات متحده برای استرداد آسانژ تشکیل شده بود.

جیمز لوئیس کیوسی، وکیل دولت ایالات متحده، به دادگاه گفت که دولت ایالات متحده تضمین می‌دهد که در رابطه با آسانژ در صورتی که او به آمریکا مسترد شود، مشمول قوانین ویژه موسوم به سامز (SAMS) نخواهد شد، و به زادگاهش استرالیا فرستاده می‌شود تا حکمش را سپری کند.

سامز شکلی از مدیریت زندانیان است که مجرمان ویژه را با دسترسی بسیار محدود به خانواده یا وکلا در سلول انفرادی نگه می‌دارد.

لوئیس که چهار ساعت صحبت کرد، گفت که قاضی بریتانیایی قانون استرداد را اشتباه تفسیر کرده و تحت تأثیر گزارش‌های هشداردهنده از مدت محکومیت احتمالی آسانژ قرار گرفته است.

ادوارد فیتزجرالد کیو سی، که سرپرستی دفاع آسانژ را بر عهده دارد، در پاسخ گفت: «آقای آسانژ اگر به ایالات متحده فرستاده شود، ناگزیر در سلول انفرادی خواهد بود و اگر در سلول انفرادی باشد، احتمال خودکشی وی افزایش می‌یابد.»

جمعیت پر سر و صدای بیرون در طول جلسه به شعارهای خود ادامه دادند.

استلا موریس، شریک جولیان آسانژ، به هواداران گفت که نشستن در دادگاه و شنیدن نمایندگان آمریکایی که جولیان را تکه‌تکه می‌کنند، «غیرقابل تحمل» است.

مشروح این گزارش را اینجا بخوانید.






کارت

کارت