EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


روز جهانی کار شایسته؛ اخراج روزنامه‌نگاران اصل خبر را می‌کشد!
چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) در روز جهانی کار شایسته (WDDW) در روز هفتم اکتبر با فراخواندن دولت‌ها و رسانه‌ها به حفظ شغل و حفاظت از آزادی اطلاعات، با شعار «اخراج روزنامه‌نگاران اصل خبر را می‌کشد»، این روز را گرامی داشت.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، گفت: «اطلاعات آزاد و دست اول، برای شهروندان در مواقع بحرانی ضروری است، اما بدون روزنامه‌نگاران حرفه‌ای نمی توان هیچ اطلاعات موثقی را در اختیار داشت.»

او افزود: «در روز جهانی کار شایسته ما از شرکت‌های رسانه‌ای جهانی و دولت‌ها می‌خواهیم که با اتحادیه‌ها برای نجات مشاغل، سرمایه‌گذاری در روزنامه‌نگاری و حمایت از روزنامه‌نگاران همکاری کنند.»

همه‌گیری کرونا آثار مخربی بر مشاغل روزنامه‌نگاران داشته است. به گفته فدراسیون، بسیاری از رسانه‌ها در سراسر جهان تعطیل شده و مشاغل بی‌شماری از ابتدای همه‌گیری نابود شده‌اند.

در پاکستان بیش از هشت‌هزار نفر از حدود بیست هزار روزنامه‌نگار شغل خود را تنها در سال ۲۰۲۰ از دست داده‌اند.

در نپال، فدراسیون روزنامه‌نگاران (FNJ) فقط امسال‌ بیش از ۵۰۰ شکایت مربوط به از دست دادن شغل و عدم پرداخت حقوق دریافت کرده است.

در استرالیا، ۱۲۳ اتاق خبر از ژانویه ۲۰۱۹ بسته شده است و بسیاری از روزنامه‌نگاران بیکار هستند.

در ایالات متحده آمریکا، تعداد اخراج‌های اتاق خبر تا ژوئن ۲۰۲۰ در مقایسه با سال‌های گذشته دو برابر شده است.

در آمریکای لاتین ، ۱۶.۷ درصد از روزنامه‌نگاران در دوران همه‌گیری تعلیق شده‌اند.

در آفریقا، اکثریت روزنامه‌نگاران حتی از عقد قرارداد اولیه محروم هستند.

در آفریقای جنوبی، ۶۰ درصد از فریلنسرها تقریباً ۷۰ درصد از درآمد خود را در طول همه‌گیری از دست داده‌اند.

در بریتانیا ، اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران هشدار داده است که در حالی که حقوق مدیرکل بی بی سی در سپتامبر ۲۰۲۱، هفتاد و پنج هزار پوند افزایش یافته است، حقوق بسیاری از کارکنان بر اثر کاهش بودجه مسدود شده ‌است.

علاوه بر اخراج، کاهش حقوق و تأخیر در پرداخت، کاهش درآمدهای تبلیغاتی در دوران همه‌گیری هم بسیاری از رسانه‌ها را تهدید کرده و مشاغل روزنامه‌ها را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

در ایالات متحده مجموع درآمد تخمینی تبلیغات برای صنعت  مطبوعات در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹، ۲۹ درصد کاهش یافته است.

در لهستان ، این آمار در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ به ۸۰ درصد رسیده است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران پلتفرم جهانی روزنامه نگاری با کیفیت را در سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی کرد که طرحی برای نجات رسانه‌ها و محافظت از روزنامه‌نگاران، ارائه کرد.

فدراسیون اقدامات خاصی را توصیه می‌کند که از جمله آن‌ها می توان به مالیات بر درآمد شرکت‌هایی نظیر گوگل، اپل، فیس‌بوک، آمازون، مایکروسافت، و استفاده از وجوه جمع آوری‌شده برای حمایت از رسانه‌های مستقل، اشاره کرد.

مشروح این گزارش را اینجا بخوانید.






کارت

کارت