EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


تبریک فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران به دو روزنامه‌نگار برنده جایزه صلح نوبل
جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰

روزنامه‌نگاران فیلیپینی و روسی، ماریا رسا و دیمیتری موراتوف، به دلیل «تلاش‌های خود برای حفظ آزادی بیان، که پیش شرط دموکراسی و صلح پایدار است»، برندگان جایزه صلح نوبل امسال شدند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) از این خبر استقبال کرد و به برندگان تبریک گفت.

فدراسیون این جایزه را به رسمیت شناختن نقش مهم روزنامه‌نگاران در سراسر جهان دانست که بسیاری از آن‌ها برای خدمت به مردم در کشورهای خود با چالش‌های بزرگی روبه‌رو هستند.

آنتونی بلانگر، دبیر کل فدراسیون، گفت: «خانواده فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران صمیمانه‌ترین تبریک خود را به ماریا رسا و دیمیتری موراتوف برای دریافت این جایزه ارسال می‌کند.»

او افزود: «ما از به رسمیت شناختن اهمیت آزادی مطبوعات و نقش روزنامه‌نگاری در خدمت به دموکراسی و صلح توسط کمیته نوبل استقبال می‌کنیم، به ویژه در زمانی که حقوق روزنامه‌نگاران در سراسر جهان تحت تهدیدهای بی‌سابقه‌ای قرار دارد.»

ماریا رسا، خبرنگار سابق سی‌ان‌ان ، تقریبا ۱۰ سال پیش یک وب‌سایت تحقیقاتی به نام «رپلر» تاسیس کرد، جایی که او اغلب سیاست‌های امنیتی رییس‌جمهور فیلیپین، آقای دوترته و قتل‌های غیرقانونی در کمپین مبارزه با مواد مخدر را محکوم می‌کرد.

او مکررا مورد آزار و اذیت پلیس قرار گرفته و امسال به دلیل یک پرونده تهمت سایبری به حبس محکوم شد و در حال حاضر به قید وثیقه آزاد شده است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران ضمن حمایت از او، از مقامات فیلیپین خواستار لغو کلیه پرونده‌های علیه وی شده است.

دیمیتری آندریویچ موراتوف تقریباً سی سال پیش یک روزنامه مستقل به نام «نواوا گازتا» تاسیس کرد.

از آن زمان، شش روزنامه‌نگار آن کشته شدند، از جمله آنا پولیتکوفسکایا، که به عنوان منتقد جنگ کرملین در چچن شناخته می‌شد.

این روزنامه به دلیل دیدگاه انتقادی خود نسبت به افراد قدرتمند مشهور است و مقالاتی درباره سانسور، خشونت پلیس، تقلب در انتخابات و موارد دیگر منتشر می‌کند.

در بیانیه کمیته نوبل آمده است: «ماریا رسا از آزادی بیان برای افشای سوء استفاده از قدرت، استفاده از خشونت و اقتدارگرایی فزاینده در کشور خود، فیلیپین، استفاده می‌کند» و «دیمیتری موراتوف ده‌ها سال است از آزادی بیان در روسیه تحت شرایط چالش برانگیز دفاع می‌کند.»

جایزه نوبل دارای یک مدال طلا و یک جایزه نقدی بیش از یک میلیون دلار است.

مشروح این خبر را اینجا بخوانید.






کارت

کارت