EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


محمدفهیم دشتی، روزنامه‌نگار، مستندساز و فعال حقوق خبرنگاران جان باخت
چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۰

محمد فهیم دشتی در زمستان پر برف و سرد ۱۳۵۱ خورشیدی در یک خانواده روشن‌فکر در قریه دشتک ولایت پنچشیر دیده به جهان گشود؛ مکتب را در لیسه عالی استقلال به پایان رسانید و در سال ۱۳۷۰ شامل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه کابل شد.
در زمستان۱۳۷۴ هفته نامه کابل به دلیل نشر عملکرد های غیر قانونی سفیر وقت افغانستان در دهلی جدید که دشتی یکی از نویسنده گان این گزارش ها بود از سوی استاد برهان الدین ربانی رییس جمهور وقت مصادره شد.
تلاش های هیئت هفته نامه برای بازگشایی آن تیجه نداد اما احمد شاه مسعود موافقت کرد که نشریه دیگری با نام متفاوت و با همین محتوا بکار آغاز نماید؛ نام این هفته نامه جدید را بالاحصار گذاشتند و دشتی تا سقوط کابل به دست طالبان در خزان ۱۳۷۵ معاون مدیر مسوول بالاحصار بود.
از ۱۳۷۵ تا سقوط حکومت طالبان در ۱۳۸۰ مسوولیت فهیم دشتی در آریانا فلم بود که در چوکات جبهه مقاومت فعال گردیده و در مورد تهیه مستند از اوضاع آن مناطق کشور که زیر کنترول طالبان نبود می پرداخت.
در چهارنیم سال کار با آریانا فلم، دشتی در زمینه های تهیه کننده گی و گزارشگری در کار ساخت ۷ برنامه فلم مستند سهم داشت.
دشتی در حمله بر جان احمدشاه مسعود در ۱۸ سنبله ۱۳۸۰ در همان اتاقی که انفجار اتفاق افتاد مشغول فلمبرداری بود که جراحت ها و سوختگی های شدیدی را متحمل شد و بعدا به همکاری سازمان گزارشگران بدون مرز برای تداوی به فرانسه منتقل گردید. این روزی بود که ائتلاف جهانی به رهبری ایالات متحده آمریکا و همکاری جبهه متحد، حکومت طالبان را در کابل سرنگون کردند. دشتی قبل از برگشت به کابل طرح نشرات هفته نامه کابل را ریخت و به همکاری سازمان گزارشگران بدون مرز، سازمان علمی و فرهنگی ملل متحد( یونسکو) موفق شد بودجه اولیه برای ایجاد دوباره این نشریه را به دست بیاورد.
از اواخر سال ۱۳۸۰ تا بهار سال ۱۳۹۰ مشغولیت اصلی دشتی مدیریت هفته نامه کابل بود، دشتی در سال ۱۳۸۷ اساس نخستین آژانس عکاسی خصوصی را در افغانستان گذاشت، سپس مسوولیت ریاست اجراییه اتحادیه ملی ژورنالیستان را به دوش گرفت و سال های زیادی در این پوست فعالیت کرد.
دشتی در ایجاد فدراسیون نهاد های خبرنگاران و رسانه ها در سال ۱۳۹۳خورشیدی با حضور ۱۷ نهاد مدافع خبرنگاران، در تعدیل قانون رسانه های همگانی، طرح و تصویب قانون دسترسی به اطلاعات، مقرره طرز تاسیس رسانه های آزاد همراه با سایر مسوولین نهادی های خبرنگاری زحمات زیادی را متحمل شد که مهم ترین دستاورد آقای دشتی و همرزمانش در فدراسیون، مقرره ایجاد کمیته مشترک حکومت و رسانه ها به ریاست معاون ریاست جمهوری برای تامین امنیت و مصوونیت خبرنگاران بود که مثال آن در جهان دیده نشده است.
همچنان با تلاش وی و سایر اعضای فدراسیون نهاد های خبرنگاران افغانستان، صندوق ملی حمایت از خبرنگاران و کارمندان رسانه ای ایجاد گردید که کار مقدماتی آن آغاز و رهبری اش تعیین گردیده و انتظار میرود به زودی به کار آغاز نماید.
نام او به عنوان ژورنالیست فعال و مدافع حقوق خبرنگاران در تاریخ روزنامه نگاری افغانستان به ثبت رسیده و آثاری نیز از وی بجا مانده است که از مشهورترین آن می توان به پایان بازی اشاره کرد.

آقای دشتی بعد از سقوط جمهوری اسلامی به رهبری داکتر اشرف غنی در شکل گیری جبهه مقاومت دوم نقش بارز را ایفا کرد و در سمت رییس دفتر و سخنگویی این جبهه فعالیت نمود.
سر انجام موصوف به اساس ادعای جبهه مقاومت شام روز یکشنبه ۱۴ سنبله ۱۴۰۰ خورشیدی در منطقه دشتک پنچشیر در حمله هوایی نیروهای پاکستانی جان باخت اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی افغانستان می گوید که موصوف در جنگ میان افراد مربوط به جنرال جرات و قوماندان گل حیدر جان باخته است.
انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان جان باختن این خبرنگار فهیم و چیره دست که در راه آزادی بیان دستاوردهای چشمگیر داشت را نکوهش نموده و از نهاد های جهانی می خواهد تا به منظور روشن شدن موضوع قتل وی، تحقیق همه جانبه نمایند.






کارت

کارت