EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


پاسخ فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران به سوال‌ها در خصوص واکنش به اعدام روح الله زم
سه شنبه ۲ دی ۱۳۹۹

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران با اشاره به سابقه این نهاد در محکوم کردن دستگیری، اعدام و شکنجه روزنامه‌نگاران و فعالان شبکه‌های اجتماعی، اعدام روح الله زم را یک «جنایت وحشتناک» خوانده و حکومت ایران را به عنوان «مسئول» آن محکوم می‌کند.

 

 

با این حال، فدراسیون بین المللی روزنامه‌نگاران باید یادآوری کند که بر اساس قوانین این نهاد، مدیران رسانه‌های اجتماعی به عنوان روزنامه‌نگار شناخته نمی‌شوند و روح‌الله زم نیز یک مدیر «محترم» کانال رسانه اجتماعی بوده است.

فدراسیون به توییت نایب‌رییس «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران» که روزنامه‌نگار نبودن روح‌الله زم را تایید کرده ارجاع داده و اعلام می‌کند با توصیه‌های این نهاد وابسته به فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، مدیر کانال تلگرام «آمدنیوز» را به عنوان روزنامه‌نگار به رسمیت نمی‌شناسد.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران اشاره می‌کند که رسانه‌های فارسی‌زبان از جمله یورونیوز فارسی، ایران اینترنشنال، بی‌بی‌سی فارسی، رادیو فردا، و دیگر رسانه‌ها از جمله لوموند و دویچه‌وله هم در بیشتر گزارش‌های خود روح‌الله زم را به عنوان روزنامه‌نگار خطاب قرار نمی‌دهند و مدیر کانال تلگرامی می‌دانند.

فدراسیون از لحظه دستگیری روح الله زم، پرونده وی را دنبال کرده و چندین‌بار در مذاکرات داخلی فدراسیون آن را مورد بحث قرار داده است و  با ادای احترام به فعالیت‌های خبری روح‌الله زم در رسانه‌های اجتماعی، وی را مدیر کانال رسانه اجتماعی اطلاق می‌کند.

فدراسیون در پایان بار دیگر تاکید می‌کند حساب کاربری بخش فارسی این نهاد یکی از زیر مجموعه‌های بخش جهانی است که کارکنانش فعالیت داوطلبانه دارند و یک گروه یا موجودیتی خودمختار نیستند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران با ۶۰۰ هزار عضو در ۱۵۰ کشور جهان برای آزادی بیان مبارزه می‌کند و برخی از پیام‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی را که مغایر آزادی بیان است قبول ندارد.






کارت

کارت