EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


انتشار کتاب سفید روزنامه‌نگاری جهانی به مناسبت روز جهانی حقوق بشر
جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در روز جهانی حقوق بشر با تهیه سند جامعی به نام «کتاب سفید روزنامه‌نگاری جهانی»، گزارش ۳۰ ساله آزار و اذیت و جنایت علیه روزنامه‌نگاران در سراسر جهان را منتشر کرد.
در این سند ۶۲ صفحه‌ای علاوه بر مطالعه در زمینه آزادی بیان، حقوق کار و برابری جنسیتی، جزئیاتی از کشته شدن دو هزار و ۶۵۸ روزنامه‌نگار، از سال ۱۹۹۰میلادی به این سو، ارائه شده است.
یونس مجاهد، رییس فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ)، در جمع‌بندی آمار ارائه شده در این سند عمده‌ترین مانع در حمایت از روزنامه‌نگاران را نه در حیطه حقوق، بلکه در نقص اجرای آن دانست.
مجاهد با یادآوری ضعف اسناد متعدد در سطح بین‌الملل و منطقه‌ای برای مجازات جنایت عیله روزنامه‌نگاران بر الزام آور نبودن این اسناد نیز تاکید کرد.
آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، نیز با اشاره به گزارش کتاب سفید از آمار روزنامه‌نگاران کشته شده گفت: «ما تنها نام آن‌ها را به یاد نمی‌آوریم، بلکه هر پرونده را پیگیری خواهیم کرد و دولت‌ها و مقام‌های انتظامی را تحت فشار قرار می‌دهیم تا قاتلان را محاکمه کنند.»
طبق این گزارش ۵۰ درصد روزنامه‌نگاران در ۱۰ منطقه خطرناک جهان کشته شده‌اند.
عراق با ۳۳۹ کشته در صدر خطرنا‌ک‌ترین کشورهای جهان برای روزنامه‌نگاران قرار دارد.
مکزیک، فیلیپین، پاکستان، هند، روسیه، الجزایر، سوریه، سومالی و افغانستان به ترتیب بیشترین آمار روزنامه‌نگاران کشته شده در ۳۰ سال گذشته را دارند.
در مورد بیش از ۹۰ درصد جنایات علیه روزنامه‌نگاران تعقیب کیفری و پیگرد قانونی صورت نگرفته است.
در دو سوم این موارد هم قاتلان به هیچ وجه شناسایی نشده‌اند؛ این بدان معناست که کشتن یک روزنامه‌نگار تقریبا هیچ خطری ندارد.
قتل ساده‌ترین و ارزان‌ترین راه خاموش کردن روزنامه‌نگاران دردسرساز عنوان شده، با این حال در این گزارش به آمار روزنامه‌نگاران زندانی نیز اشاره شده است.
در حال حاضر، ترکیه با ۶۷ روزنامه‌نگار محبوس بیشترین آمار روزنامه‌نگاران زندانی را دارد.
متن کامل این خبر را اینجا بخوانید.






کارت

کارت