EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


روز جهانی پایان مصونیت از مجازات؛ مغز متفکران کشتار روزنامه‌نگاران آزادانه می‌گردند
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹

مصونیت از مجازات زمانی روی می‌دهد که کسانی که روزنامه‌نگاران را تهدید می‌کنند، مورد حمله قرار می‌دهند یا می‌کشند، آزاد می‌گردند.
در روز جهانی پایان مصونیت از مجازات جنایات علیه روزنامه‌نگاران، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) در حال راه‌اندازی یک کارزار جهانی برای مقابله با کسانی است که به جنایتکاران علیه روزنامه‌نگاران دستور می‌دهند و مجازات نمی‌شوند.
یونس مجاهد، رئیس فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، در این زمینه گفت: «وقتی سطح مصونیت از مجازات در سراسر جهان بسیار تکان‌دهنده باشد و طراحان قدرت خود را به دلیل توان فرار از عدالت حفظ کنند، نمی‌توانیم ساکت بمانیم.»
او افزود: «دموکراسی مستلزم آن است که طراحان جرائم و هراس‌افکنی به درستی محاکمه شوند و هزینه ساکت کردن کسانی را که برای حقیقت می‌جنگند، بپردازند.»
مجاهد از همه نهادهای وابسته فدراسیون و جامعه بین‌‌المللی خواست که به کارزار عدالت بپیوندند و نامه‌ای به دولت‌های خود و مقامات کشورهای هدف ارسال کنند تا خواستار پایان مصونیت از مجازات جنایات علیه کارکنان رسانه‌ها شود.
فدراسیون در قالب این کارزار از دولت‌ها خواستار اقدامات فوری برای پایان دادن به مصونیت از مجازات و حمایت از آزادی مطبوعات داشته باشند.
گزارش‌های فدراسیون نشان می‌دهد که در دهه گذشته، ۹۹۸ روزنامه‌نگار کشته شده‌اند.
در سال ۲۰۲۰ میلادی، تاکنون ۳۰ نفر جانشان را از دست داده‌اند. بیشتر آن‌ها روزنامه‌نگار محلی هستند. از سال ۱۹۹۰، دو هزار و ۶۴۴ روزنامه‌نگار جان خود را از دست دادند.
علاوه بر این، به ندرت عدالت و جبران خسارت برای قربانیان صورت می‌گیرد. تنها یک مورد از هر ۱۰ جنایت علیه روزنامه‌نگاران از نظر حقوقی به نتیجه رسیده است.
قاتلان و مغز متفکران آزاد راه می‌روند و موقعیت‌ قدرتمند خود را حفظ می‌کنند، در حالی که از دیگران به عنوان قربانی استفاده می‌شود. دست‌های آلوده هنوز در قدرت هستند.
امسال، فدراسیون بر روی پنج کشور که در آن سطح مصونیت از مجازات به طور قابل توجهی بالا است و آزادی رسانه‌ها را تهدید می‌کند،‌ تمرکز می‌کند: این کشورها عبارتند از یمن، روسیه، مکزیک، سومالی و هند.
متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.






کارت

کارت