EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


اعتراض شدید فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران به موج اخیر برخوردها با فعالان رسانه‌ای در ایران
دوشنبه ۳۰ اسفند ۱۳۹۵

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) به همراه عضو وابسته خود انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران(AoIJ) دستگیری‌ سه روزنامه‌نگار در یک هفته را به شدت محکوم می‌کنند.

در حالی که به انتخابات ریاست جمهوری اردیبهشت ماه در ایران نزدیک می‌شویم، موج جدید برخورد با روزنامه‌نگاران در ایران آغاز شده و سرکوب رسانه‌ها و دستگیری فعالان رسانه ای رو به افزایش نهاده است. مراد ثقفی، هنگامه شهیدی و احسان مازندرانی در هفته گذشته در این موج جدید بازداشت شده‌اند.

براساس گزارش‌ها از ایران مراد ثقفی روزنامه‌نگار و مدیرمسول مجله گفت‌وگو روز ۲۵ اسفند در محل سکونت‌ خود بازداشت شده است. این روزنامه‌نگار تا امروز تنها یک تماس تلفنی با خانواده‌ داشته و مدت زمان بازداشت وی نامشخص است، همچنین تا این لحظه دلیل بازداشت مراد ثقفی و اتهامات وی مشخص نیست.

همچنین هنگامه شهیدی نیز در ۱۹ اسفند در شهر مشهد توسط دادسرای فرهنگ و رسانه و احسان مازندرانی در ۲۲ اسفند در مقابل منزلش در حالیکه توسط ماموران حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران مورد ضرب و شتم قرار گرفت بازداشت شدند. این دو روزنامه‌نگار به علت بیماری در وضعیت جسمانی مناسبی به سر نمی‌برند.

در ادامه سرکوب رسانه‌ها، دادسرای فرهنگ و رسانه همچنین اقدام به بازداشت حدود ۱۰ نفر از ادمین‌های کانال‌های خبری و اطلاع رسانی در نرم‌افزار تلگرام – که براساس گزارش‌ها توسط جمع کثیری از مردم ایران برای انتشار اطلاعات استفاده می‌شود و تا امروز توسط مقامات ایرانی مسدود نشده –  کرده است. محل بازداشت و اتهامات این افراد هنوز مشخص نشده است و کانال‌های خبری آنان نیز پس از دستگیری یا تغییر نام پیدا کرده و یا حذف شده است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران برخوردهای اخیر علیه آزادی رسانه‌ها در ایران را همانند اتفاقات سال ۱۳۸۸ و انتخابات بحث‌برانگیز ریاست جمهوری و انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد می‌داند که در پی آن ناآرامی‌هایی را در کشور ایجاد نمود، در آن زمان حکومت ایران جنگ تمام عیاری را بر علیه روزنامه‌نگاری به اجرا درآورد و روزنامه‌نگاران برجسته زیادی را بازداشت کرد و تعداد زیادی از وب‌سایت را نیز مسدود نمود.

آنتونی بلانژه دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران: «ما به شدت از دستگیری همکارانمان در ایران و برخوردهای صورت گرفته با شهروند روزنامه‌نگاران در شبکه‌های اجتماعی که دیدگاه‌ها و نظراتشان را منتشر می‌کنند محکوم می‌کنیم».
وی ادامه داد: «متاسفانه این روش حکومت ایران به روشی متداول در آستانه انتخابات‌ها تبدیل شده تا انتشار اطلاعات در عرصه عمومی را متوقف کنند».
دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران افزود: «آزادی بیان سنگ زیرین هر نظام دمکراتیکی است و روزنامه‌نگاران باید بتوانند بدون ترس و ارعاب فعالیت کنند و شهروندان بتوانند به تمامی اطلاعات و اخبار آزادانه دسترسی داشته باشند خصوصا پیش از برگزاری انتخابات».






کارت

کارت