EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


درخواست فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران از دولت ترکیه برای توقف اخراج روزنامه‌نگاران ایرانی
سه شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۹

مقامهای ترکیه به آرش یاوری و همسرش معصومه حاتم‌خانی، دو روزنامه‌نگار ایرانی، گفته‌اند که این کشور را ترک کرده و به‌‌رغم داشتن پناهندگی سازمان ملل متحد به ایران بازگردند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) از مقام‌های ترکیه می‌خواهد این روزنامه‌نگاران را اخراج نکرده و به قوانین بین‌المللی پناهندگی احترام بگذارند.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در همین زمینه گفت: «ایران سابقه طولانی نقض آزادی مطبوعات و حقوق بشر را دارد. ما از کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد می خواهیم که تمام تلاش خود را کرده و از اخراج آرش یاوری، معصومه حاتم‌انی و فرزندشان به ایران جلوگیری کند.»

بلانگر همچنین گفت که در صورت بازگرداندن این روزنامه‌نگاران امنیت آنان در معرض خطر جدی خواهد بود.

هر دو روزنامه‌نگار و پسرشان در سال ۲۰۱۵ پس از تحمل تهدید، هراس و آزار و اذیت مجبور به ترک ایران شدند.

در سال۲۰۱۲ آرش یاوری به چهار سال و نیم زندان، ۷۴ ضربه شلاق و محرومیت دائمی از فعالیت‌های رسانه‌ای سیاسی و فرهنگی محکوم شد.

دستگاه قضایی ایران او را به جرم «تبلیغ علیه نظام»، «توهین به رهبر جمهوری اسلامی» و «فعالیت مجازی بر خلاف اصول اسلامی» به دلیل گزارش‌هایش در خبرگزاری فرانسه محکوم کرده بودند.

این زوج روزنامه‌نگار به همراه پسر ۱۳ ساله‌شان با گریختن از ایران به ترکیه از سازمان ملل متحد تقاضای پناهندگی کردند، با این حال، مشکلات آن‌ها هم‌چنان ادامه داشته است.

یاوری می‌گوید: «در این مدت در ترکیه، ما از مشکلاتی مانند سرقت وسایل منزل و اسناد هویتی، ضرب و شتم، حمله و تهدید توسط افراد ناشناس و ماموران جمهوری اسلامی رهایی نیافته‌ایم.»

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد(UNHCR) درخواست پناهندی این خانواده را پذیرفته است.

با این حال اداره مهاجرت ترکیه تصمیم به بستن پرونده آن‌ها گرفته و اعلام کرده اقامت ۱۰ ماه توریستی را که داده تمدید نخواهد کرد.

این خانواده پس از پایان این اجازه اقامت، مجبور به بازگشت به ایران خواهند شد، جایی که امنیت آن‌ها در معرض خطر جدی قرار خواهد گرفت.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران نامه‌ای به دفتر مرکزی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد و دفتر منطقه‌ای آن در ترکیه ارسال کرده و از آن‌ها خواسته است تا بر لزوم پیروی از تعهدات بین‌المللی خود در قبال آن‌ها به عنوان افراد تحت حمایت سازمان ملل متحد پایبند باشند.

سایر روزنامه نگاران ایرانی در ترکیه در وضعیت مشابهی قرار دارند.

اخیرا مقام‌های ترکیه به یک خانواده دیگر روزنامه‌نگار ایرانی که عضو فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران هستند و از سال ۲۰۱۷ به همراه پسر شش ساله خود در ترکیه زندگی می‌کنند، اعلام کرده‌اند که پرونده آن‌ها بسته شده است.

این زوج روزنامه‌نگار در صورت عدم موفقیت در تجدیدنظرخواهی پرونده‌شان، با خطر تبعید رو به رو خواهند شد.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران به دلیل نگرانی این زوج روزنامه‌نگار از انتقام‌جویی عوامل جمهوری اسلامی علیه خانواده‌هایشان در ایران از انتشار نام‌های آنان معذور است.

متن کامل این بیانیه را در اینجا بخوانید.






کارت

کارت