EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


دنیای فردا با ایده‌های دیروز ساخته نمی‌شود
دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۹

آنتونی بلانگر، ‌دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران

 

از زمان تاسیس فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در سال ۱۹۲۶ میلادی، همیشه در مورد آینده روزنامه‌نگاری اندیشیده شده و این دغدغه اغلب با بحران‌های اقتصادی یا پیشرفت فناوری پر رنگ‌تر شده است.

همه‌گیری بیماری کرونا یک اتفاق بی‌سابقه است که ما هنوز درک درستی از تمامی جوانب آن نداریم.

این بحران پیامدهای اجتماعی و اقتصادی فراوانی در پی‌ خواهد داشت و فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این زمینه نیز در اندیشه آینده است.

بحران کرونا زندگی عادی حدود چهار میلیارد نفر را در جهان مختل کرده و کارشناسان در سراسر جهان پیش‌بینی کرده‌اند که این بحران شیوه زندگی را تغییر خواهد داد.

این تغییر شامل روش اندیشیدن، رفتار کردن و تغذیه خواهد بود؛ اما در این بین اولویت اصلی تغییر در برنامه‌های جاه‌‌طلبانه با هدف نجات سیاره است.

با این حال، با رفع تدریجی محدودیت‌های ناشی از قرنطینه عمومی، شاهد نادیده گرفته شدن قطعنامه‌ها و قرارداد‌های مفیدی هستیم که قبلا برای به دست آوردن آن‌ها تلاش شده است.

اقتصاد نابرابر به عنوان تنها محرک زندگی روزمره در حال بازیابی جایگاه خود است.

خشونت اجتماعی در همه جای دنیا رو به افزایش است و محیط زیست که به مدت سه ماه مجال تنفس یافته بود دوباره باید منتظر توافق جهانی بماند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران از ابتدا تصمیم گرفت تا در مواجهه با این تغییرات عقب نماند و برای آینده آماده شود.

فدراسیون با ایجاد «بستر جهانی روزنامه‌نگاری با کیفیت» یک برنامه واقعی برای بهبود صنعت رسانه تهیه کرد و منتظر گفتگوهای طولانی و توخالی نماند.

این سند با پشتیبانی فوری کلیه فدراسیون‌های جهانی کارگران که چند صد میلیون عضو را در سراسر جهان نمایندگی می‌کنند، به یک مرجع تبدیل شده است.

بدون شک برنامه دریافت مالیات بر درآمد در محدوده ملی از شرکت‌های بزرگ گوگل، آمازون، فیس‌بوک، اپل و مایکروسافت، مهمترین اقدام این بستر است.

دریافت مالیات از این شرکت‌ها بی اساس نیست. این شرکت‌ها نه تنها در بحران حاضر متضرر نشده‌اند بلکه تا حد زیادی از بحران جهانی سود برده و در پی کسب سود بیشتری هستند.

سود سال گذشته آن‌ها بیش از ۹۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

دریافت این مالیات صرفا بازگشت بودجه به منبع اصلی درآمد آن‌ها، یعنی روزنامه‌نگاری مستقل و با کیفیت است که امکان حفظ دموکراسی واقعی را در همه جای دنیا فراهم می‌کند.

آینده روزنامه‌نگاری را نمی‌توان بدون یک مدل تجاری جدید تصور کرد.

این مدل باید به نفع روزنامه‌نگاران باشد، آن‌ها باید با امنیت کامل کار کنند و دستمزدی مناسب دریافت کنند تا بتوانند مطابق منشور جهانی اخلاق روزنامه‌نگاری فعالیت کنند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران از همه گروه‌ها و موسسه‌های منطقه‌ای خود خواسته است که مذاکره‌های خود را با دولت‌ها و نمایندگان سیستم عامل‌های مهم دیجیتال نظیر گوگل و فیس‌بوک که هیچ‌گونه مالیاتی در حوزه ملی پرداخت نمی‌کنند، آغاز کنند.

فدراسیون در نظر دارد از این طریق بودجه جدیدی را به منظور احیای روزنامه‌نگاری با کیفیت و حمایت مالی از کار اعضای هیات تحریریه و روزنامه‌نگاران حرفه‌ای و آزاد فراهم کند.

فدراسیون شروط مبسوطی را نیز برای موارد مصرف این بودجه و جلوگیری از سواستفاده، در برنامه خود ارائه کرده است.

چالش‌های بسیاری در مسیر روزنامه‌نگاری با کیفیت وجود دارد و فدراسیون به تنهایی قادر به برعهده گرفتن آن‌ها نیست.

به همین دلیل به حمایت همه اعضای خود که برابری و عدالت اجتماعی بیشتری می‌خواهند، تکیه می‌کند.

اطلاعات هرگز نباید محدود شود و اطلاعات باید به عنوان یک کالای عمومی باقی بماند.

دنیای فردا با ایده‌های دیروز ساخته نمی‌شود.

متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید.






کارت

کارت