EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران «بستر جهانی روزنامه‌نگاری با کیفیت» را راه‌اندازی کرد
شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ)، پیشروترین سازمان حرفه‌ای و نماینده بیش از ۶۰۰ هزار روزنامه‌نگار از ۱۴۶کشور جهان، «بستر جهانی روزنامه‌نگاری با کیفیت» را در روز جهانی آزادی مطبوعات و هم‌زمان با بحران کرونا راه‌اندازی کرد.

این سند در سازمان‌های وابسته به فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران و گروه‌های منطقه‌ای آن، بر اساس دو محور عدم محدود شدن چرخش اطلاعات و باقی ماندن اطلاعات به عنوان یک کالای عمومی، طراحی شده و از سوی همه اتحادیه‌های جهانی کارگری، به نمایندگی از چند صد میلیون کارگر، پشتیبانی می‌شود.

این بستر در شرایطی طراحی و راه‌اندازی می‌شود که بیماری همه‌گیر دو سوم جهان را درگیر کرده و انتظار می‌رود عواقب بهداشتی، اقتصادی و سیاسی آن برای مدتی ادامه داشته باشد.

براساس هشدار صندوق بین‌المللی پول این بحران مانند رکود بزرگ سال ۱۹۲۹ میلادی کل جهان را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.رسانه‌ها نیز قادر به فرار از این موج مخرب نبوده‌اند.

بسیاری از شرکت‌های رسانه‌ای در حال حاضر تعطیل شده‌اند، میلیون‌ها شغل از بین رفته‌اند و روزنامه‌نگاران، علی‌رغم نیاز ضروری شهروندان به اطلاعات کیفی در مواقع بحرانی، به طور کامل تحت تاثیر این بحران قرار گرفته‌اند.

بنابراین حمایت دقیق‌تر از کارگران در شرایط پیش آمده و پیش‌رو ضروری است و زمان آن فرا رسیده  که شرایط را برای آینده‌ای فراهم کنیم که در آن روزنامه‌نگاری، با کیفیت، اخلاقی و متحدانه است و به حقوق کار و آزادی‌های اساسی احترام گذاشته‌ می‌شود.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران یک برنامه مشوق جهانی قوی و فوری را برای نجات رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران آسیب‌دیده پیشنهاد می کند و از همه دولت‌های ملی می‌خواهد که از طریق اقدام‌های سیاسی و اقتصادی مستحکم، بقای رسانه‌های با کیفیت و روزنامه‌نگاران حرفه‌ای را تضمین کنند.

بسیاری از شرکت‌های وابسته به فدراسیون در سراسر جهان در حال حاضر به پیشرفت چشمگیر و تعهدات محکمی از سوی دولت‌ها و یا اتحادیه‌های کارفرمایان دست یافته‌اند:

– حصول اطمینان از ایمنی جسمی و روانی و حمایت از کارگران رسانه

– فعالیت آزاد روزنامه‌نگاران در مواقع قرنطینه عمومی

– کمک‌های مالی فوق‌العاده برای فراهم کردن زندگی و کار محترمانه روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه

روزنامه‌نگاران از آغاز همه‌گیری به این‌سو، نقش اساسی در آموزش شهروندان داشته‌اند. آن‌ها با تشریح ارقام و توضیح‌های علمی، پرده‌برداری و افشای روایت بازی‌ شده از سوی سیاستمداران و طرح سوال از آن‌ها، اهمیت چشمگیر رسانه را به عنوان یک کالای عمومی و ستون فقرات دموکراسی به اثبات رسانده‌اند.

متاسفانه، به طور هم‌زمان شاهد افزایش فشار سیاسی و تقویت سیستم نظارت بر فعالیت روزنامه‌نگاران بوده‌ایم که در مواردی برای تقویت قدرت استبدادی منجر به زندانی شدن روز‌نامه‌نگاران نیز شده‌ است.

این شرایط در حالی بر روزنامه‌نگاران تحمیل شده است که از سوی دیگر با کاهش حقوق و مزایا و در مواردی استعفای اجباری و اخراج روبه‌رو بوده‌اند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران و وابستگان آن در سرتاسر جهان در سطح جهانی  همانند گذشته در صدر روزنامه‌نگاری فردا نیز قرار خواهند گرفت و همچنان به ارتقاء روزنامه‌نگاری با کیفیت، اخلاقی و متحدانه خواهند پرداخت.

بر این اساس، فدراسیون برای محافظت و حمایت از مشاغل صنعت رسانه و ارتقای اخلاق، پشتیبانی عمومی و اقتصاد اطلاعاتی پایدار، «بستر جهانی روزنامه‌نگاری با کیفیت» را پیشنهاد می‌دهد.

 

اقدام‌های فوری – پشتیبانی از متخصصان رسانه

  • فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران از همه دولت‌ها می‌خواهد که بلافاصله با گوگل، اپل، فیسبوک، آمازون و مایکروسافت وارد مذاکره شده و نسبت به اخذ مالیات از درآمد این شرکت‌ها در قلمروی ملی اقدام کنند.
  • درآمد این شرکت‌ها در سراسر جهان حدود ۹۰۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که در بسیاری از کشور‌ها مالیات این درآمد پرداخت نمی‌شود.
  • اخذ شش درصد مالیات از این درآمد می‌تواند ۵۴ میلیارد دلار به روزنامه‌نگاری تزریق کند.
  • فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران خواستار مدیریت مشترک این سرمایه از سوی نمایندگان اتحادیه‌های روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه و اتحادیه‌های ملی کارفرمایان است.
  • فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران خواستار اختصاص منابع مالی به رسانه‌های عمومی، رسانه‌های خصوصی، رسانه‌های مستقل و رسانه‌های ملی و محلی که متعلق به شرکت‌های چند ملیتی نیستند، است. این رسانه‌ها جهت دریافت پشتیبانی باید نیاز مالی خود را برای دریافت کمک اثبات کنند.
  • هرگونه محرک بهبود روزنامه‌نگاری باید برای پشتیبانی از احیای اتاق‌های مطبوعاتی کارآمد که قادر به ارائه اخبار و اطلاعات قابل اعتماد می‌باشند، به کار گرفته شود و آن‌ها نباید مجاز به استفاده از مدل‌های تجاری محکوم به شکست باشند.
  • فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران خواستار در اولویت بودن شرکت‌های رسانه‌ای مستقل، تعاونی‌ و غیرانتفاعی در دریافت وجوه حمایتی می‌باشد.
  • فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران از همه دولت‌ها می‌خواهد تا با ایجاد صندوق حمایت اجتماعی، اعطای حداقل دستمزد ملی، معافیت از مالیات بر درآمد و اعطای وام‌های بانکی با نرخ‌های پایین به روزنامه‌نگاران آزاد و روزنامه‌نگارانی که امنیت شغلی ندارند، از آن‌ها حمایت کند.
  • فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران خواستار بهره‌مندی رسانه‌های خدمات عمومی، رسانه‌های خصوصی و رسانه‌های ملی و محلی از کاهش مالیات ملی به شروط زیر است:
  • مطابق با کنوانسیون‌های سازمان جهانی کار به گفتگوی اجتماعی و حقوق اتحادیه‌های صنفی احترام بگذارند.
  • در صورت سوددهی شرکت رسانه‌ای حق اخراج کارکنان را نداشته باشند.
  • حساب‌های سالانه شرکت رسانه‌ای شفاف باشد.
  • تنوع و برابری جنسیتی رعایت شده باشد.
  • شرکت‌هایی که بودجه دریافت کرده‌اند به مدت پنج سال حق ادغام و یا انتقال به غیر و یا فعالیت تجاری دیگر را نداشته باشند. این اقدام‌ها احتمال کاهش شغل و یا دستمزد را افزایش می‌دهند.
  • فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران از شرکت‌ها می خواهد در هیات مدیره شرکت برای حضوراتحادیه‌های کارگری امکان ایجاد کنند.
  • فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران رسانه‌هایی که در سطح ملی فعالیت می‌کنند را تشویق می‌کند تا برای تقویت اقتصاد رسانه‌، برنامه‌های تبلیغاتی مطابق با علاقه ملی تولید کنند.
  • فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران به دولت‌ها توصیه می‌کند که قوانین مالکیت رسانه‌ها را اصلاح کنند تا تکثر و چندصدایی در عرصه اطلاعات ایجاد شود.
  • فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در راستای دستورالعمل ناظران اتحادیه اروپا، از دولت‌ها می‌خواهد که برای حمایت از این شهروندان که به نفع مردم عمل می کنند، فوراً قانون وضع کنند.
  • فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران ضروری می داند که توزیع کنندگان مستقل مطبوعات، که در توزیع رسانه‌های چاپی نقش دارند، از معافیت مالیاتی برخوردار شوند.
  • فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران از دولت‌ها می خواهد تا حقوق نویسندگان و روزنامه‌نگاران را به منظور افزایش درآمدشان تقویت کنند.
  • فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در راستای تعهدات یونسکو، دولت‌ها را برای تأمین هزینه اشتراک‌های دیجیتال رایگان برای کودکان ۶ تا ۱۸سال، به عنوان بخشی از دسترسی به آموزش و اطلاعات، تشویق می‌کند و به خانواده‌های دارای اشتراک رسانه‌ای پیشنهاد رفع مالیات می‌دهد.
  • فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران خواستار ابتکار‌هایی در جهت ایجاد سواد رسانه‌ای در سطح ملی، برای مقابله با اطلاعات غلط و اخبار دروغین است.

در پایان، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران به فدراسیون‌های کارفرمایان جهانی پیشنهاد می‌کند که از «بستر جهانی روزنامه‌نگاری با کیفیت» حمایت کنند و از اعضای ملی خود بخواهند که آن را عملی کنند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران به همراه وابستگان خود خواستار حمایت رسمی سازمان ملل و آژانس‌های وابسته آن نظیر یونسکو، سازمان جهانی کار و کمیساریای عالی حقوق بشر از «بستر جهانی روزنامه‌نگاری با کیفیت» است.

فدراسیون همچنین خواستار پیگیری «بستر جهانی روزنامه‌نگاری با کیفیت» از سوی اشخاص سیاسی و اقتصادی منطقه‌ای از جمله ۴۷ عضو شورای اروپا، ۵۵ کشور اتحادیه آفریقا، ۳۵ ایالت سازمان کشورهای آمریکا، ۲۲ کشور عضو اتحادیه عرب، ۲۱ عضو همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این زمینه حمایت اتحادیه‌های کارگری جهانی، که صد‌ها میلیون کارگر را نمایندگی می‌کنند را جلب کرده است.






کارت

کارت