EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


۲۴ نهاد بین‌المللی خواستار آزادی زندانیان سیاسی در ترکیه شدند
دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران به همراه ۲۳ نهاد بین‌المللی فعال در عرصه حقوق بشر، با صدور بیانیه‌ای در مورد وضعیت خطرناک روزنامه‌نگاران زندانی و دیگر زندانیان سیاسی و عقیدتی در کشور ترکیه، هشدار دادند.
فدراسیون بین المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)، انجمن جهانی ناشران اخبار، گزارشگران بدون مرز، دیده بان حقوق بشر، موسسه بین‌المللی مطبوعات، انجمن روزنامه‌نگاران اروپایی، انجمن بین‌المللی قلم و انجمن قلم کشورهای دانمارک،انگلیس، آلمان، نروژ، سوئد و ترکیه از امضا کنندگان این بیانیه هستند.
در این بیانیه از دولت ترکیه خواسته شده است با آزاد کردن زندانیان سیاسی، که در شرایط بد زندان‌های این کشور در معرض ابتلا به بیماری کرونا به سر می‌برند، به بازداشت‌های خودسرانه پایان دهد.
امضاکنندگان این بیانیه ضمن استقبال از تصمیم دولت ترکیه مبنی بر آزاد کردن ۹۰ هزار زندانی در شرایط شیوع بیماری کرونا، محرومیت تعداد زیادی از روزنامه‌نگاران، مدافعان حقوق بشر، سیاستمداران و وکلا را از این حق محکوم کرده‌اند.
ترکیه پس از ابتلای سه زندانی به بیماری کرونا این تصمیم را به اجرا گذاشته است.
این قانون شامل افرادی که در بازداشت قبل از محاکمه به سر می‌برند و محکومینی که با جرائم مرتبط با تروریسم و جاسوسی زندانی‌‌اند، نمی‌شود. این جرائم عمدتا شامل روزنامه‌نگاران و فعالین حقوق بشر است.
در این بیانیه آمده است بسته بودن مرزها امتناع دولت ترکیه از آزاد کردن زندانیان عقیدتی را در شرایط خطرناک حاضر توجیه‌ناپذیر می‌کند.
در این بیانیه به طور خاص به شش روزنامه نگار زندانی به نام‌های باریش ترک‌اوغلو، باریش پهلوان،هولیا کیلیچ، مراد آغیرال، آیدین کسر و فرهاد چلیک اشاره شده است. این روزنامه نگاران طی دو ماه گذشته دستگیر شده‌اند.
همچنین با استناد بر توصیه های سازمان بهداشت جهانی از دولت ترکیه خواسته شده است که فارغ از تبعیض‌های عقیدتی، آزادی زندانیان مسن و بیمار و زنان باردار را در اولویت قرار دهد.
در پایان این بیانیه دولت ترکیه مسئول زندگی و سلامت زندانیان دانسته شده و امضا کنندگان این بیانیه خواستار آزادی فوری زندانیان سیاسی عقیدتی و روزنامه‌نگاران قبل از وقوع یک فاجعه انسانی شده‌اند.

متن کامل این خبر را اینجا بخوانید.






کارت

کارت