EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


خاموشی اینترنت در کشمیر؛ محرومیت ۸ میلیون نفر از حق سلامت در بحران کروناویروس
سه شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۹

بیش از هشت میلیون نفر در کشمیر،  با ادامه خاموشی هفت‌ماهه اینترنت در این منطقه، به اطلاعات بهداشتی معتبر درباره بیماری کووید-۱۹ دسترسی ندارند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) به همراه اتحادیه روزنامه‌نگاران هند (IJU)، از دولت هند خواسته است تا همه محدودیت‌های ارتباطی در کشمیر را برطرف کند.

از ۱۴ مرداد سال گذشته، پس از این که دولت هند خودمختاری جامو و کشمیر را لغو کرد، در کشمیر حکومت نظامی برقرار شده و ارتباط تلفنی و اینترنتی از داخل این منطقه با دیگر نقاط جهان غیرممکن شده است.

محدودیت‌های ارتباطی، خصوصا قطعی اینترنت، در بحران شیوع ویروس‌کرونا مانع از استفاده افراد این منطقه از حق بر سلامت مورد اشاره در اسناد بین‌المللی شده است.

کشمیر اولین مورد ابتلا به ویروس‌کرونا را در ۲۸ اسفند گزارش داد، این در حالی است که علی‌رغم محدودیت‌های ارتباطی، طبق آمار دولت هند در ۲۹ اسفند، چهار مورد از ۱۶۶ مبتلا به ویروس‌کرونا در هند از مرز کشمیر وارد شده است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران ضمن تاکید بر وظیفه دولت در دادن اطلاعات دقیق و به موقع درباره ویروس‌کرونا به مردم، محدودیت‌های غیرضروری در انتشار اطلاعات را باعث افزایش وحشت در زمان همه‌گیری دانسته است.

در همین راستا، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران به همراه اتحادیه روزنامه‌نگاران هند، از دولت هند خواسته است که با برداشتن محدودیت‌های ارتباطی، مقدمه اطلاع‌رسانی بدون محدودیت و آزاد را در مورد کووید-۱۹ در کشمیر فراهم کند.

دسترسی به اینترنت پس از حکم دیوان عالی هند مبنی بر «غیرمجاز» بودن این محرومیت، از ۲۴ دی ماه، در حد ارسال یک پیام متنی ساده بهبود یافته است.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.






کارت

کارت