EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


۱۱۷ مورد خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان در سال ۲۰۱۹ رخ داده است
یکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

کابل، افغانستان: کمیته مشترک حکومت و رسانه ها، گزارش سالانه این کمیته در زمینه رسیده گی به قضایای خشونت علیه خبرنگاران ارایه کرد.

حجت الله مجددی، نماینده فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در کمیته مشترک حکومت و رسانه‌ها و معاون انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان که روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری مشترک در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت صحبت می‌کرد افزود: در سال ۲۰۱۹ به گونه مجموعی ۱۱۷ مورد خشونت علیه خبرنگاران به ثبت رسیده است که شامل ۱۰ مورد قتل، ۱۲ مورد مجروحیت، ۱۳ مورد بازداشت، ۳ مورد احضاریت پولیس، ۳ مورد حمله بر رسانه، ۳ قضیه ربودن که شامل ۸ خبرنگار می‌شود ۳۴ قضیه تهدید خبرنگاران که شامل ۵۱ متضرر می شود.

نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت امور داخله در این کنفرانس گفت که از جمله ۱۱۷ قضیه خشونت علیه خبرنگاران ۳۲ قضیه آن به څارنوالی محول گردیده، عاملین ۲۳ قضیه در نتیجه عملیات های اوپراتیفی کشته شده اند،۷ قضیه تحت کشف قرار دارد و ۵۵ قضیه دیگر که در نتیجه انفجار وانتحار بوده مسوولیت آن را طالبان وتروریستان دارند.

سید شاه سقیم، سخنگوی اداره مستقل ارگان های محلی نیز گفت این اداره تلاش می کند تا به مشکلات خبرنگاران در ولایات به گونه درست رسیدگی صورت گیرد.

او گفت به والیان، معاونان والیان و ولسوالان هدایت داده شده است که به پرسش های خبرنگاران به موقع پاسخ دهند و به مشکلات آنان در نشست های ماهانه کمیته های ولایتی ژورنالیستان رسیده گی شود.


روح الله احمدزی، سخنگوی وزارت دفاع ملی گفت به تمام جزوتام ها در قول اردوها هدایت داده شده است که با خبرنگاران همکاری نزدیک داشته باشند و به پرسش های آنان به موقع پاسخ داده شود.

جمشید رسولی، سخنگوی لوی څارنوالی با تأکید بر آنکه تعهد حکومت در برابر رسیده گی به قضایای خشونت علیه خبرنگاران مستحکم است گفت در سال ۱۳۹۸ در نتیجه سعی وتلاش کمیته مشترک حکومت و رسانه ها، هیچ قضیه خشونت علیه خبرنگاران بدون رسیدگی باقی نمانده است.

او گفت به مرتکبین قضایای خشونت علیه خبرنگاران تا سرحد اشد مجازات جزا تعیین گردیده است.

براساس گزارش کمیته مشترک حکومت و رسانه ها، در قضایای خشونت ها علیه خبرنگاران در سال ۱۳۹۸ در مقایسه با سال گذشته، ۶۰ درصد کاهش رونما شده است.






کارت

کارت