EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


بزرگداشت روز جهانی حقوق بشر با محکومیت نقض در حال گسترش آزادی‌های روزنامه‌نگاران
دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸

فدراسیون بین‌المللی روزنامه نگاران (IFJ) روز دوشنبه ۱۸ آذرماه ضمن محکوم کردن نقض در حال گسترش حقوق و آزادی‌های روزنامه‌نگاران و کارمندان رسانه‌ها، به استقبال روز جهانی حقوق بشر، ۱۰ دسامبر، رفته و آن را گرامی داشت.

موارد نقض این حقوق از زمان آغاز سال ۲۰۱۹ میلادی، شامل قتل ۴۹ روزنامه‌نگار در ۱۸ کشور بوده است.

تعداد این موارد در قاره آفریقا ۹ نفر، آسیا و اقیانوسیه ۱۲ نفر، اروپا ۲ نفر، آمریکای لاتین ۱۸ نفر و خاورمیانه و جهان عرب ۸ نفر بوده است.

این رقم کاهش قابل توجهی نسبت به آمار سال گذشته، تعداد  ۹۵ قتل، نشان می‌دهد و به کمترین میزان از سال ۲۰۰۰ میلادی رسیده که در آن ۳۷ نفر روزنامه‌نگار و کارمند رسانه کشته شده بودند.

با این حال، آمار نشان می‌دهد که بیشتر روزنامه‌نگاران جان خود را در شهر، جوامع و کشور خود از دست می‌دهند تا در درگیری های مسلحانه.

یونس مجاهد، رییس  فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، در این‌باره گفت: «امسال در حال رسیدن به پایین‌ترین سطح قتل روزنامه‌نگاران برای تقریبا دو دهه هستیم و این خبر خوشی برای روزنامه‌نگاران در سراسر جهان خواهد بود.»

او افزود: «متاسفانه، یک قتل هم بسیار زیاد است و حتی این کاهش به سختی می‌تواند ناشی از اقدامات دولت‌ها برای محافظت از روزنامه‌نگاران تلقی شود، حقوق و آزادی‌های آن‌ها به طور معمول نقض می‌شود.»

به گفته مجاهد، در حالی که تعداد قتل‌ها کاهش یافته است، «تهدید، زندان، آزار و اذیت آنلاین، سانسور و خودسانسوری و استفاده از اقدامات قانونی و اداری برای تضعیف آزادی رسانه‌ها و حقوق بشر در سراسر جهان ادامه دارد.»

مکزیک در صدر لیست خطرناک‌ترین کشورها با ده کشته قرار دارد و بالاترین تعداد کشته های منطقه‌ای با ۱۸ مورد قتل به آمریکای لاتین اختصاص دارد.

کاهش قتل‌ها تا حدودی ناشی از سرنگونی داعش (دولت اسلامی) در عراق و سوریه است.

این امر باعث کاهش میزان قرار گرفتن رسانه‌ها در برابر خشونت شدید درگیری و تا حدی عدم تمایل خبرنگاران خارجی به پوشش مناطق درگیر از قبیل یمن شده است.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، در این زمینه گفت: «از بین رفتن جان خبرنگاران و همکاران رسانه‌ای در چندین منطقه درگیری در سال‌های اخیر به دلیل عدم امنیت، بسیاری از همکاران ما را از پوشش این وقایع باز داشته است.»

او افزود: «در حالی که خبرنگاران توجیه می‌شوند که باید احتیاط کنند، عدم سرمایه‌گذاری روی امنیت رسانه‌ها و فقدان پشتیبانی از ایمنی آن‌ها باعث می‌شود تا مردم نسبت به موضوعات مرتبط با منافع عمومی کمتر آگاهی داشته باشند.»

لیست کامل روزنامه‌نگاران و کارمندان رسانه‌ای که در قتل‌های هدفمند، حملات بمبی و حوادث آتش‌سوزی در طول سال ۲۰۱۹ کشته شده‌اند، در روز ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۹ منتشر می‌شود.

فدراسیون همچنین از روز جهانی حقوق بشر برای مورد توجه قراردادن سایر موارد نقض جدی حقوق روزنامه‌نگاران در سراسر جهان استفاده می‌کند، از جمله: حملات مداوم به همکاران رسانه در فلسطین، پاکستان و فیلیپین، دستگیری همکاران در ترکیه و بوروندی، کارمندان رسانه‌های معترضان در فرانسه و هنگ‌کنگ، و همچنین خشونت گسترده مبتنی بر جنسیت به صورت آنلاین و آنلاین.

متن کامل این خبر را اینجا بخوانید.






کارت

کارت