EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران:‌ فشار جمهوری اسلامی به روزنامه‌نگاران ایران اینترنشنال هدف‌گیری بی‌شرمانه است
دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸

هم‌زمان با تشدید تهدیدهای حکومت ایران علیه رسانه‌ها، مقام‌های این کشور فعالیت‌ و برنامه‌های تلویزیون «ایران اینترنشنال»، شبکه فارسی‌زبان مستقر در لندن، را «تروریستی» عنوان خواندند.

در بیانیه رسمی روز شنبه نهم آذرماه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، دور جدید اقدامات علیه «ایران اینترنشنال» اعلام شده و این وزارتخانه ادعا کرده که دولت همچنین چندین نفر را که از داخل ایران با این رسانه همکاری می‌کردند ، بازداشت کرده است.

در این بیانیه آمده است که هرگونه همکاری با این شبکه به عنوان «همکاری با دشمنان» تلقی می‌شود.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، حملات اخیر به این رسانه‌ها را «هدف‌گیری بی‌شرمانه علیه روزنامه‌نگاران، تلاش آشکار برای گمراه کردن رسانه‌ها و سلب حق دسترسی شهروندان به اطلاعات» خواند.

او افزود: «جامعه جهانی نباید بایستد و چشم بسته به تماشای اقدامات مقامات ایرانی بپردازد.

آن‌ها باید درمورد حقوق همه روزنامه‌نگاران فارسی‌زبان در هرجا که قرار دارند، حرف بزنند و اقدام کنند.»

نیروهای امنیتی ایران شهروندانی را که گزارش، خبر یا فیلم از ایران به «ایران اینترنشنال» ارسال کرده‌اند، بازداشت کردند.

وزارت‌اطلاعات ایران ادعا می‌کند که رسانه‌های فارسی در خارج از ایران «ناآرامی‌ها و اعتراضات خشونت‌آمیز را در داخل ایران برانگیخته‌اند.»

همچنین ادعا شده که کلیه اموال و دارایی‌های کارکنان و روزنامه‌نگاران «ایران اینترنشنال» از سوی قوه قضاییه توقیف می‌شود. هفته گذشته، قوه قضاییه مصادره دارایی‌ها را تایید کرده بود.

سرکوب‌های شدید جدید علیه تلویزیون «ایران اینترنشنال»، به ویژه به دلیل پخش برنامه‌های ۲۴ ساعته و زنده آن است که اعتراض‌های مداوم علیه افزایش قیمت سوخت و سیاست های اقتصادی دولت را پوشش داده بود.

مالکیت «ایران اینترنشنال» نامشخص است. دولت ایران مدعی است که کانال تلویزیونی «ایران اینترنشنال» توسط دولت سعودی تامین می‌شود و این در حالی است که جمهوری اسلامی در حال حاضر رابطه خصمانه‌ای با این کشور دارد.

اخیرا فشارها و ارعاب‌هایی از سوی نیروهای امنیتی ایران بر خانواده و بستگان تعدادی از روزنامه‌نگاران دیگر که برای رسانه‌های فارسی زبان در خارج از ایران، مانند رادیو فردا و بی‌بی‌سی فارسی کار می‌کنند ، تحمیل شده است.

آخرین گزارش‌های فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران نشان می‌دهد که در مدت اخیر دست‌کم ۲۰ مورد ارعاب علیه روزنامه‌نگاران ایرانی در بریتانیا، سوئد، ترکیه، جمهوری چک و فرانسه گزارش شده است.

علاوه بر خبرنگاران در خارج از ایران، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران نیز روز دوشنبه یازدهم آذرماه اعلام کرد که طی روزهای گذشته به دلیل اعتراضات سراسری در این کشور، چندین خبرنگار و روزنامه‌نگار دستگیر شده‌اند.

این انجمن همچنین به حکومت ایران درباره «عواقب این محدودیت‌ها» هشدار داده و از آن‌ها خواسته که در مورد وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده پاسخگو و شفاف باشند.

هنوز مشخص نیست که از زمان آغاز اعتراضات در روز ۲۴ آبان‌ماه چه تعداد روزنامه‌نگار بازداشت شده‌اند.

نیروهای امنیتی پیشتر محمد مساعد، روزنامه نگار، را دستگیر کردند و پس از آن، هیچ گزارشی رسمی درباره وضعیت او منتشر نشده است.

متن کامل این خبر را اینجا بخوانید.






کارت

کارت