EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


واکنش دبیرکل اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران بریتانیا به افزایش فشار جمهوری اسلامی بر خانواده روزنامه‌نگاران ایرانی خارج کشور
پنجشنبه ۷ آذر ۱۳۹۸

تعداد روزنامه‌نگاران ایرانی شاغل در خارج کشور که درباره آزار و تهدید خانواده خود از سوی نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی به فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران گزارش ارسال کرده‌اند، از ۶ نفر به ۲۰ نفر افزایش پیدا کرد.

این گزارش‌ها از سوی روزنامه‌نگاران ایرانی مقیم و شاغل در کشورهایی از جمله بریتانیا، سوئد، آلمان، فرانسه، ترکیه و چک ارسال شده است.

هم‌زمان میشل استان‌استریت، دبیرکل اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران بریتانیا (NUJ)، در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی با «ایران اینترنشنال» اعلام کرد که «ماهیت این اقدامات تهدیدگرایانه نسبتا مداوم شده و این بر خلاف تمامی هنجارهای بین‌المللی است.»

او این تهدیدها را «استراتژی در حال گسترش، آگاهانه و متمرکز» خواند که از سوی حکومت ایران برای هراس و ساکت‌کردن روزنامه‌نگاران فارسی‌زبان خارج از ایران به کار گرفته می‌شود.

استان‌استریت همچنین اینگونه اقدامات حکومت ایران را دارای پیامی به جامعه بزرگ روزنامه‌نگاران با این مضمون دانست که «ما نمی‌خواهیم بر روی آن‌چه که در حال حاضر در ایران اتفاق می‌افتد تمرکز صورت گیرد.»

دبیرکل اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران بریتانیا از اقدامات عملی و کمک‌های این نهاد به روزنامه‌نگاران فارسی‌زبان در بریتانیا، از جمله سرویس فارسی‌ بی‌بی‌سی، خبر داد.

او همچنین از راه‌اندازی کمپینی با دو هدف «افزایش آگاهی درباره این تهدیدها» و «فشار بر حکومت ایران برای توقف این اقدامات» خبر داد.

استان‌استریت در پایان این اقدامات جمهوری اسلامی را «استثمار شرم‌آور بستگان روزنامه‌نگاران در ایران» خواند.

بر اساس گزارش‌ها، اعضای خانواده روزنامه‌نگاران فارسی‌زبانی که در ایران مقیم‌‌اند، در ماه‌های اخیر مورد تهدید و آزار و اذیت بیشتری قرار گرفته‌اند.

به اعضای خانواده این روزنامه‌نگاران در ایران گفته شده است که پیام‌های تهدیدآمیزی را به روزنامه‌نگاران شاغل در لندن و شهرهای دیگر منتقل کنند و به آن‌ها بگویند که باید از شغل خود استعفا دهند.

همچنین، به آن‌ها گفته شده که در غیر این صورت با خطر بازگرداندن با اجبار فیزیکی از بریتانیا روبرو می‌شوند.

اقوام این روزنامه‌نگاران نیز در ایران برای بازجویی از سوی مقام‌های امنیتی فراخوان شده‌اند.

در بعضی موارد گذرنامه‌های اقوام این روزنامه‌نگاران مصادره و خود آن‌ها نیز ممنوع‌المعامله شده‌اند.

این تحولات نگران‌کننده همزمان با افزایش ناآرامی‌های مدنی در ایران رخ می‌دهد و به نظر می‌رسد مقام‌های ایران سعی در مقصر معرفی کردن روزنامه‌نگاران و رسانه‌های فارسی‌زبان مستقر در خارج دارند.






کارت

کارت