EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران بریتانیا: اجازه نمی‌دهیم فشار جمهوری اسلامی بر شبکه‌های فارسی‌زبان موفق شود
سه شنبه ۵ آذر ۱۳۹۸

روزنامه‌نگاران رسانه‌های فارسی‌زبان مستقر در بریتانیا، از جمله «ایران اینترنشنال» و «سرویس فارسی بی‌بی‌‌سی»، از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران مورد تهدیدهای جدیدی قرار گرفته‌اند.

میشل استان‌استریت، دبیرکل اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران بریتانیا (NUJ)، در همین زمینه ​​گفت: «بار دیگر اعضای این اتحادیه که در بریتانیا کار می‌کنند از سوی دولت ایران مورد تعقیب و آزار و اذیت قرار می‌گیرند. یک بار دیگر شاهدیم که مقام‌ها از تاکتیک‌های ظالمانه برای ارعاب و تهدید روزنامه‌نگاران در طیف وسیعی از رسانه‌های بریتانیایی و بین‌المللی، از جمله هدف قرار دادن اعضای ما در ایران اینترنشنال و سرویس فارسی بی‌بی‌سی استفاده می‌کنند.»

او افزود: «ما شاهدیم که بستگان و نزدیکان خانواده روزنامه‌نگاران در ایران به طرز بدبینانه‌ای با سلاح دولت روبه‌رو می‌شوند تا روزنامه‌نگاران مشروع را برای رها کردن شغل خود، و بازگشت به ایران- یا مواجهه با دستگیری در خیابان‌های لندن،‌ تحت فشار قرار دهند.»

دبیرکل اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران بریتانیا ادامه داد: «این آزار و اذیت باید متوقف شود. این عذاب ظالمانه و غیرانسانی بر خانواده‌ها باید متوقف شود.»

استان‌استریت اضافه کرد: «دولت ایران باید تشخیص دهد که جامعه بین‌المللی این آزار و اذیت افراد و خانواده‌های آن‌ها و دلیل اتفاق افتادن آن را به روشنی می‌فهمد.»

او این اقدام را «حمله به روزنامه‌نگاری و آزادی مطبوعات» خواند و اضافه کرد «اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران بریتانیا و هرکسی که به آزادی رسانه اهمیت می دهد، اجازه موفقیت آن را نخواهد داد.»

بر اساس گزارش‌ها، اعضای خانواده این روزنامه‌نگاران که در ایران مقیم‌ هستند، مورد تهدید و آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.

به اعضای خانواده این روزنامه‌نگاران در ایران گفته شده است که پیام‌های تهدیدآمیزی را به روزنامه‌نگاران شاغل در لندن منتقل کنند و به آن‌ها بگویند که باید از شغل خود استعفا دهند.

همچنین، به آن‌ها گفته شده که در غیر این صورت با خطر بازگرداندن با اجبار فیزیکی از بریتانیا روبرو می‌شوند.

اقوام این روزنامه‌نگاران نیز در ایران برای بازجویی از سوی مقام‌های امنیتی فراخوان شده‌اند و در بعضی موارد گذرنامه‌های آن‌ها مصادره شده است.

این تحولات نگران‌کننده همزمان با افزایش ناآرامی‌های مدنی در ایران رخ می‌دهد و به نظر می‌رسد مقام‌های ایران سعی در مقصر معرفی کردن روزنامه‌نگاران و رسانه‌های فارسی‌زبان مستقر در خارج دارند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) با موارد مشابه آزار و اذیت روزنامه‌نگاران مستقر در آلمان، فرانسه و جمهوری چک نیز رو به رو بوده است.

متن کامل این خبر را اینجا بخوانید.






کارت

کارت