EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


نامه رییس فدراسیون‌ بین‌المللی روزنامه‌نگاران خطاب به روزنامه‌نگاران ایرانی
آغاز به کار بخش فارسی فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران
جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۹۵

 

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران امروز اقدام به راه‌اندازی بخش فارسی در پایگاه اطلاع رسانی خاورمیانه‌اش می‌نماید. این پایگاه حاوی اخبار و گزارش‌ها در خصوص وضعیت کنونی روزنامه‌نگاران ایرانی، آزادی مطبوعات، ترویج اخلاق روزنامه‌نگاری، روزنامه‌نگاری مستقل و حقوق صنفی و سندیکایی روزنامه‌نگاران می‌باشد.

این پایگاه اطلاع رسانی تلاش مشترک فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران و انجمن وابسته خود در ایران است. هدف از تشکیل این بخش، برقراری ارتباط بین روزنامه‌نگاران فارسی زبان و جامعه بین‌المللی روزنامه‌نگاران به منظور اتحاد بیشتر و قدرت بیشتر که در نهایت منجر به کار بهتر می شود می‌باشد.

علی مزروعی رییس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران

علی مزروعی رییس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران در این خصوص گفت:«ما از حمایت تمامی روزنامه‌نگاران ایرانی و همراهی‌شان با این وب‌سایت برای ارسال و دریافت اخبار و تحلیل‌ها درباره آزادی مطبوعات و روزنامه‌نگاری مستقل استقبال می‌کنیم.»

این پایگاه اطلاع رسانی در کنار رصد کردن وضعیت آزادی مطبوعات و روزنامه‌نگاران و حقوق کار در ایران، اخبار فعالیت‌های فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران و گزارش‌ها و کمپین‌هایی که مرتبط با روزنامه‌نگاران فارسی زبان است را انتشار خواهد داد.

فلیپ لروت رییس فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در بیانیه‌ای، همراهی خود را با روزنامه‌نگاران ایرانی و انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران در آغاز به کار این پایگاه اطلاع رسانی اعلام کرد. وی در این بیانیه نوشته است:«با وجود بسته‌ شدن غیرقانونی دفتر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران توسط مقامات حکومت ایران در هشت سال قبل، اکثر روزنامه‌نگاران ایرانی، به خوبی حرفه‌ای بودن، ترمیم پذیری و استقلال خود را در خط مقدم مبارزه جهانی برای آینده روزنامه‌نگاری نشان داده‌اند.»

وی همچنین در بیانیه آورده است:«ما بسیار خوشحال هستیم که با آغاز به کار پایگاه اطلاع رسانی فارسی فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران می‌توانیم صدای شما را بشنویم و با شما به زبان خودتان صحبت کنیم و این کمترین کاری است که ما می توانیم برای به رسمیت شناختن فعالیت شما و همچنین در همراهی با سختی‌هایی که با آن دست به گریبان هستید انجام دهیم.»

پس از بسته شدن دفتر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران در سال ۱۳۸۸، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران بارها تعهد مقامات جمهوری اسلامی ایران را نسبت به قراردادهای بین‌المللی و همچنین قوانین داخلی که ضمانت کننده حق کارکنان در مورد حق انتخاب اتحادیه خود که نماینده واقعی آنان باشد و از حقوقشان دفاع کند را گوشزد کرده است.

 

متن کامل نامه فلیپ لروت به روزنامه‌نگاران و انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران به شرح زیر است:

از طرف: فلیپ لروت رییس فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران
به: انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و جامعه روزنامه‌نگاران ایران

دوستان و همکاران ارجمند،

 

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران نزدیک به هشت سال قبل توسط حکومت ایران به طور غیرقانونی و بدون هرگونه توجیه و نامنطبق بر روال قضایی و در تناقض با قانون اساسی و همچنین قوانین داخلی ایران بسته شد. اقدام حکومت ایران اما با بستن دفتر انجمن صنفی پایان نیافت و در سالهای گذشته اعضای عالی رتبه این انجمن و برخی از اعضای هیات مدیره آن را بازداشت یا به صورت غیابی محکوم به زندان و یا روانه زندان کرده‌ است و برخی از آنان تا به امروز اجازه فعالیت رسانه‌ای را ندارند. این رفتارهای بی‌رحمانه صدای روزنامه‌نگاری مستقل را هدف گرفته است و صدها روزنامه‌نگار در سالهای اخیر به زندان افتاده‌اند و تعداد بسیار زیادی مجبور به جلای وطن شده‌اند.

اگر حکومت ایران فکر می‌کند با انجام چنین اعمالی موجب خفه شدن صدای معتبر روزنامه‌نگاران ایرانی می‌شود، ثابت شده است که آنان در اشتباه هستند. روزنامه‌نگاران ایرانی به خوبی حرفه‌ای بودن، انعطاف پذیری و استقلال خود را نشان داده‌اند. روزنامه‌نگاران ایرانی به خوبی با برگرفتن از سنت‌‌های نیاکان خود عقل‌مداری و آزاد اندیشی را پیشه کرده‌اند. شما روزنامه‌نگاران شعله‌های حقیقت گویی و روزنامه‌نگاری مستقل را زنده نگاه داشته‌اید. شما در خط مقدم مبارزه جهانی برای آینده روزنامه‌نگاری بوده‌اید و ما از همه تلاش‌های شما قدردانی می‌کنیم.

من از طرف بیش از ۶۰۰ هزار روزنامه‌نگار در سراسر جهان از شما بابت پایداری‌ و ایستادگی‌تان و همراهی‌تان با یکدیگر، که موجب ادامه حرکت‌هایتان شده است، تشکر می‌کنم. ما از شنیدن اخباری در خصوص تلاش جمعی از شما روزنامه‌نگاران برای ایجاد یک صدای جدید برای روزنامه‌نگاران در ایران بسیار خوشحال هستیم و امیدواریم این حرکت به بازگشایی مجدد انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران، که نماینده روزنامه‌نگاران سراسر ایران است، منجر شود.

امروز ما از آغاز به کار پایگاه اطلاع رسانی فارسی بخش خاورمیانه فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران بسیار خوشحال هستیم، و این کار ما را قادر می‌کند تا صدای شما را بشنویم و با شما به زبان خودتان صحبت کنیم، و این کمترین کاری است که ما برای به رسمیت شناختن فعالیت شما می‌توانیم انجام دهیم، و امیدوارم این حرکت کمکی باشد در ادامه مبارزه شما همکاران روزنامه‌نگاران در ایران.

 






کارت

کارت