EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران منتشر می‌کند:
گزارشی از فعالین رسانه‌ای کشته شده در سال ۲۰۱۶ میلادی
پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۵

در پایان هر سال میلادی فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران اقدام به انتشار لیستی از روزنامه‌نگاران و فعالین حرفه‌ای رسانه‌ای که بعلت فعالیت کاری‌شان در ۱۲ ماه گذشته کشته شده‌اند می‌نماید.

به عنوان بخشی از تعهد دائمی ما برای مقابله با معافیت از مجازات و مبارزه برای امنیت بیشتر برای روزنامه‌نگاران، امروز ما اقدام به انتشار داستان پشت پرده و تجزیه و تحلیل کشته شدگان در هر منطقه و شرایط مرگ هر یک از آنان می‌نماییم.

این گزارش حاوی لیستی از جزییات کشته شدن ۹۳ فعال حرفه‌ای رسانه‌ای است که بعلت فعالیت‌های کاری از قبیل قتل هدفمند، بمب‌گذاری و حوادث تیراندازی در سال گذشته میلادی و کاهش آن در مقایسه با سال ۲۰۱۵ میلادی که ۱۱۲ کشته بود می‌باشد.

این گزارش همچنین شامل یک تجزیه و تحلیل در خصوص ایمنی مناطق مختلف از نگاه فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران می‌باشد. براساس این گزارش در خاورمیانه و جهان عرب بالاترین تعداد فعال رسانه‌ای کشته شده با عدد ۳۰ نفر و بدنبال آن در آسیا-استرالیا با ۲۸ نفر کشته و در آمریکای لاتین با ۲۴ نفر کشته و در آفریقا با ۸ نفر کشته و در اروپا ۳ نفر کشته شده‌اند.

در کشورهایی مانند عراق، سوریه و یمن بسیاری از کسانی که کشته‌ شده‌اند کمتر از ۳۰ سال سن داشته‌اند که برخی از آنان حتی ۱۹ سال سن داشته‌اند و بعنوان روزنامه‌نگار آزاد فعالیت می‌کردند و نه تجهیزات حفاظتی استاندارد به همراه داشتند و نه آموزش‌های ایمنی برای گزارش در مناطق خطرناک را دیده بودند.

در آسیا-استرالیا در حالیکه اقدامات پاکستان برای مقابله با تلفات جانی روزنامه‌نگاران و مصونیت آنان از مجازات نشان از موفقیت آنان دارد اما در کشور همسایه آنان افغانستان و هندوستان شاهد مسیری نگران کننده هستیم.

کاهش رقم حمله به روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه‌های در آمریکا نیز تنها به دلیل خودسانسوری روزنامه‌نگاران در این مناطق و یا بخاطر رویارو نشدن با مشکلات احتمالی و یا کشته شدن دست به جلای وطن به اجباری زده‌اند.

روزنامه‌نگاری در آفریقا همچنان درگیر مسائل خشونت آمیز علیه این حرفه است و حکومت‌ها نیز نتوانسته‌اند مصونیتی در قبال این مسئله برای روزنامه‌نگاران ایجاد کنند. در اروپا نیز کشورها نتوانسته‌اند به طور جدی در برابر قتل روزنامه‌نگاران واکنش درخوری داشته باشند.

دبیرکل فدراسیون بین المللی روزنامه‌نگاران آنتونی بلانگر در این خصوص گفت: «ما از تلاش‌های اعضای وابسته خود در کشورها و مناطق مختلف برای تولید چنین گزارشی که نشاندهنده تنوع و پیچیدگی مسائل ایمنی برای همکاران روزنامه‌نگارمان در سراسر دنیا است تشکر می‌کنیم. این گزارش ادای احترامی است به حافظه و تعهد کسانی که در تلاش برای اطلاع رسانی کردن مسائل مهم در سراسر جهان کشته شده‌اند و برای همکاران فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در سراسر جهان تا برای بهبود ایمنی و امنیت روزنامه‌نگاران بیشتر تلاش کنند.»

دبیرکل آی اف جی در ادامه گفت:«با اینکه تعداد کشته شدگان کاهش یافته است اما تهدید و ارعاب و خودسانسوری علیه روزنامه‌نگاران و حمله به آزادی بیان در حال افزایش است به سطحی بحرانی رسیده است. ما از مقامات در سراسر جهان می‌خواهیم تا مصونیت کشتن روزنامه‌نگاران را از بین ببرند و عدالت رو در مورد روزنامه‌نگاران کشته شده اجرا کنند.»

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران سالانه فهرست روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه‌ها را از سال ۱۹۹۰ میلادی از طریق دریافت اطلاعات از اعضا خود در سراسر جهان و همچنین منابع مطمئن جمع آوری می‌کند و پس از آنکه مطمئن گردید ارتباط مستقیمی بین حرفه روزنامه‌نگاری و دلیل مرگ قربانی وجود دارد آن را در لیست سالانه خود قرار می‌دهد.

 


فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) بزرگترین نهاد صنفی و مدنی مدافع روزنامه‌نگاران در سطح بین‌الملل با داشتن بیش از ۶۰۰ هزار عضو در ۱۴۰ کشور جهان می‌باشد
برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید





کارت

کارت