EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


فدراسیون‌های بین‌المللی و اروپایی روزنامه‌نگاران خواستار تصویب دستورالعمل کپی‌رایت شدند
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) و فدراسیون اروپایی روزنامه‌نگاران (EFJ) خواستار تصویب دستورالعمل کپی‌رایت (حق مولف) توسط پارلمان اروپا شدند.

این دو فدراسیون خواستار تصویب این دستورالعمل به نحوی شدند که به سود تمامی روزنامه‌نگاران باشد.

از زمان معرفی اولیۀ پیش‌نویس این دستورالعمل، هردو فدراسیون، به صورت مشترک، تمامی تلاش خود را به صورت خستگی‌ناپذیر به‌کار بستند تا طرح پیشنهادی را مورد حمایت قرار داده و و آن را بهبود ببخشند.

این فدراسیون‌ها همچنان به‌دنبال بهبود و شفاف‌سازیِ این دستورالعمل پیشنهادی تا زمان رای‌گیری دربارۀ آن، ماه جاری میلادی، خواهند بود.

آن‌طور که این دو فدراسیون اعلام می‌کنند،‌ طرح پیشنهادی مقررات مهمی را برای صنعت رسانه و روزنامه‌نگاران در بر می‌گیرد.

اصل یازدهم این طرح، ‌برای روزنامه‌نگاران و منتشرکنندگان سهمی از درآمد تولیداتشان در فضای آنلاین را پیشنهاد می‌دهد.

به‌علاوه،‌ در اصل چهاردهم، ‌بازپرداخت مناسب برای نویسندگان در نظر گرفته شده‌است. همچنین، این طرح در اصلا ۱۴ تا ۱۶، تعهدات شفاف، مکانیزم های ابراز شکایت ‌و امکان حمایت از روزنامه‌نگاران توسط اتحادیه‌های صنفی‌شان را مهیا می‌کند.

هرچند نگرانی های جدی در مورد امکان محرومیت روزنامه‌نگاران از حقشان از آثار تولیدی، از طریق امضای قرارداد توافق بر واگذاری سهم، در برخی کشورهای اروپایی وجود دارد.

این قراردادها نویسندگان محتوا را مجبور به صرف‌نظر کردن از دریافت حقوقشان و یا حق پرداخت کرده و یا ابزارهایی برای فشار به آنها ایجاد می‌کند. متن فعلی دستورالعمل در حل این نگرانی‌ها کمبودهایی دارد.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران تا جای ممکن به دنبال تشویق مدیریت منصفانۀ درآمد از طریق چانه‌زنی و مدیریت جمعی است. همچنین برای از بین بردن تأثیرات منفیِ مقررات این دستورالعمل، ‌این دو فدراسیون درحال درخواست از ناشران برای توافق بر سر سیاست و یا اصولی هستند که بتواند با اجرا در سطح ملی کمبودهای موجود در متن این طرح را برطرف کند.

در این‌باره، فلیپ لورث، ‌رئیس فدراسیون بین‌المللی روزنامه نگاران، ‌می‌گوید: ‌«تکنولوژی‌ها و شرکت‌های بزرگ نباید از تولیدات روزنامه‌نگاران بدون پرداخت منصفانه به آنها بهره‌برداری کنند».

موگنز بلیچر جرارد،‌ رئیس فدراسیون اروپایی روزنامه نگاران، نیز می‌گوید: ‌«ما می‌دانیم که هنوز همه‌چیز حل نشده است، ‌اما من قویاً معتقدم این دستورالعمل می‌تواند به ما ابزاری ‌دهد که حقوق موجود را مورد دفاع قرار دهیم، و حقوق نویسندگان را در اقتصاد فضای مجازی بهبود ببخشیم. همچنین این طرح تقسیم درآمد با روزنامه‌نگاران به‌صورت منصفانه را ممکن می‌کند».

متن کامل این خبر را اینجا بخوانید.






کارت

کارت