EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


گزارش فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران درباره روزنامه‌نگاران کشته شده در سال ۲۰۱۸
جمعه ۱۹ بهمن ۱۳۹۷

فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران بیست و نهمین گزارش خود درباره روزنامه نگاران و کارکنان رسانه ها که در حین خدمت در سال ۲۰۱۸ کشته شدند را منتشر کرد.

این گزارش که «درسایۀ خشونت: روزنامه نگاران و رسانه های کشته شده در ۲۰۱۸» نام دارد، جزئیات نحوه کشته شدن ۹۵ روزنامه نگار و کارکنان حرفه ای رسانه‌هاست که جانشان را در کشتار هدفمند، بمباران، یا آتشباران از دست داده‌اند. این عدد نسبت به سال ۲۰۱۷،  سیزده مورد افزایش نشان می دهد.

بر اساس این گزارش، یمن، هند، مکزیک، افغانستان و سوریه به عنوان کشورهایی با «تلفات ویرانگر» ثبت شده اند و آسیای جنوبی «خطرناک ترین منطقه» برای روزنامه نگاران است.

فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران می گوید که افزایش شمار کشته شدگان در چارچوب قطبی سازی دیدگاهها، خیزش نیروهای ملی گرا و عوام فریب، و همچنین تخریب روزنامه نگاران و رسانه ها توسط سیاستمداران و دشمنان آزادی رسانه، در بسیاری از کشورها اتفاق افتاده است.

این گزارش همچنین به سطح مجازات فراگیر که در سرتاسر جهان غالب شده است اشاره می کند، که ۹۰ درصد از موارد کشتار روزنامه نگاران بدون نتیجه رها شده است، چرا که دولت ها در انجام بررسی و تحقیق معتبر در این جرائم فروگذاری کرده اند.

فلیپ لروت، رئیس فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران در این باره می گوید :«این آمار غم انگیز وظایفه ما را  در اقدام برای پاسخگو نمودن دولت ها در مورد عدم بررسی و تحقیق در مورد جرائم علیه روزنامه نگاران را یادآوری می کند. ما به یک ابزار بین المللی نیاز داریم که تمام دولت ها را وادار به توقف کشتار روزنامه نگاران کند و قاتلین را به عدالت بسپارد. پیش نویس کنوانسیون امنیت و استقلال روزنامه نگاران و اعضای رسانه ها به این هدف دست خواهد یافت».

فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران معتقد است که این کنواسیون ضعف های اساسی در قوانین بین المللی را نشان می دهد و یک ابزار مختص برای شرایط روزنامه نگاران مهیا می کند، در حالیکه باعث اجرای موثر قوانین بین المللی نیز می شود. در نهایت این کنوانسیون یک محیط کاری امن را  برای روزنامه نگاران تضمین می کند و برای آزادی رسانه ها تضمین بیشتری ایجاد می کند.

فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران و اعضای وابسته‌اش  با دولت هایشان ملاقات کرده اند، همچنین با نمایندگان و ماموران در سازمان ملل گفت و گو کرده اند تا برای این کنوانسیون پشتیبانی و حمایت لازم را به وجود بیاورند. فدراسیون همچنین یک ائتلاف گسترده از سازمان ها و اهالی رسانه ای ایجاد کرده است.

آنتونی بلانژه دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران نیز گفت: «هربار که یک روزنامه نگار کشته می شود، این تنها یک فرد نیست، بلکه خانواده و رسانه نیز رنج می برند. حق جامعه برای گردش آزاد اطلاعات و دیدگاهها به صورت رو به رشدی در حال سلب شدن است در حالیکه روزنامه نگاران – نگران از دست دادن جانشان – در حال ساکت شدن توسط اسلحه قاتلین هستند».

برای خواندن متن کامل این خبر به اینجا مراجعه کنید.






کارت

کارت