EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


کشته شدن حداقل ۵ خبرنگار در حمله انتحاری کابل
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷

در حمله انتحاری امروز کابل که در میان تعدادی از خبرنگاران رخ داد حداقل ۵ خبرنگار تا این لحظه جان باخته و تعداد بیشتری زخمی شده‌اند.

این رویداد حوالی صبح امروز و هنگامی رخ داد که خبرنگاران در حال پوشش یک حمله انتحاری دیگر در منطقه شش درک کابل بودند که یک حمله کننده انتحاری دیگر خود را در میان آنان منفجر کرد.

وزارت صحت عامه گفته است که تا اکنون(حوالی ساعت ۱۱ صبح) مشخص شده است که در این دو رویداد حداقل ۲۵ تن از جمله چند خبرنگار کشته و ۴۵تن دیگر که خبرنگاران نیز شامل هستند زخم برداشته اند.

این وزارت می گوید که طبق اطلاعات ابتدایی، حداقل پنج خبرنگار(دو تن از تلویزیون یک، یک تن از تلویزیون طلوع، یک تن از تلویزیون جهان و یک تن از رادیو آزادی) جان باخته اند. به دلیل انتقال آسیب دیدگان به بیمارستان‌های مختلف، احتمال دارد شمار قربانیان و زخمی ها تغییر کند.

مرکز خبرنگاران افغانستان، هدف قرار خبرنگاران را به عنوان غیرنظامیانی که برای بازتاب یک رویداد به محل حادثه رفته بودند، اقدامی شرم آور، غیر انسانی و خلاف موازین دینی می داند و آن را به عنوان جنایت ضد بشری محکوم می کند.

این نهاد حامی خبرنگاران و رسانه ها از مسولان امنیتی می خواهد امنیت جانی خبرنگاران را در اولویت کاری خود قرار دهند و اجازه ندهند این گونه رویدادها تکرار شود.

مرکز خبرنگاران افغانستان در عین حال از همکاران رسانه ای می خواهد هنگام کار به ویژه پوشش رویدادهای تروریستی، بیشتر احتیاط کنند.

هفته گذشته عبدالمنان ارغند خبرنگار تلویزیون کابل نیوز در قندهار، هنگامی که به سوی دفترش در حرکت بود از سوی افراد مسلح ناشناس هدف قرار گرفت و جان باخت.

این گونه  حمله ها در سه سال گذشته رو به افزایش و البته پر تلفات بوده است که از جمله هدف قراردادن موترحامل کارمندان طلوع در کابل  با هفت کشته، و حمله بر رادیو و تلویزیون ننگرهار که چهار قربانی بر جا گذاشت و همچنان حمله بر تلویزیون شمشاد با یک کشته، نمونه هایی از جنایاتی است که علیه خبرنگاران و رسانه ها در کشور صورت گرفته است.






کارت

کارت