EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


انتشار سی‌وسومین گزارش سالانه فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران
سه شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) در سی و سومین گزارش سالانه خود اعلام کرد که در سال گذشته صد و بیست و نه روزنامه‌نگار، شامل چهارده زن، به قتل رسیده‌اند و یک مرگ تصادفی نیز روی داده است. براساس این گزارش، سال گذشته یکی از مرگبارترین سال‌ها برای روزنامه‌نگاران از زمان شروع نگارش فهرست کشته‌شدگان توسط فدراسیون در سال ۱۹۹۰ بوده است. تعداد کشته‌ها پس از هفتم اکتبر به شدت افزایش یافت، به طوری که هفتاد درصد مرگ‌ها در سال در جنگ غزه رخ داد.
آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این باره اعلام کرد: «در حالی که همیشه به روزنامه‌نگاران یادآوری می‌کنیم که هیچ گزارشی ارزش زندگی آنها را ندارد، در بسیاری از موقعیت‌ها آنان به دل خطر می روند تا وقایع را پوشش دهند. حق دموکراتیک شهروندان این است که به درستی مطلع شوند؛ مسئولیت دولت‌هاست که اطمینان حاصل کنند از خبرنگاران برای گزارش‌دهی مستقل حفاظت می‌شود. ارقام تاسف بار امسال نشان می‌دهند که چقدر به یک قانون بین‌المللی الزام‌آور نیاز داریم که دولت‌ها را مجبور به اتخاذ مکانیزم‌های کلیدی برای حفاظت از ایمنی و استقلال خبرنگاران کند»
مرگبارترین منطقه جهان
خاورمیانه و جهان عرب، با ثبت نود و سه قتل، مرگبارترین منطقه در جهان بوده است. از این تعداد، هشتاد و سه نفر در فلسطین، چهار نفر در اسرائیل و سه نفر در لبنان کشته شده‌اند. سه مرگ دیگر نیز در سوریه ثبت شده است.
سایر نقاط جهان
در سال ۲۰۲۳ همچنین دوازده روزنامه‌نگار در منطقه آسیا-اقیانوسیه، یازده تن در قاره آمریکا، هشت نفر در آفریقا (به‌علاوه یک مرگ تصادفی در رواندا) و چهار نفر در اروپا کشته شده‌اند.
خبرنگاران زندانی
بر اساس داده‌های فدراسیون، ۴۲۷ روزنامه‌نگار در سال ۲۰۲۳ در پشت میله‌های زندان بوده‌اند. چین با هشتاد نفر بیشترین تعداد زندانیان خبرنگار را دارد، و پس از آن به ترتیب میانمار (پنجاه‌ویک نفر)، ترکیه (چهل‌ویک نفر)، فدراسیون روسیه (چهل نفر) و بلاروس (سی‌وپنج نفر) قرار دارند.






کارت

کارت