EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


انتقام آمریکا و اروپا از روزنامه‌نگاران به دلیل گزارش‌هایشان از جنگ غزه
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

در روز جهانی آزادی مطبوعات، اتحادیه ملی نویسندگان(NWU) گزارشی به نام «خطوط قرمز: انتقام از رسانه‌ها» منتشر کرد که در آن چهل‌وچار مورد «انتقامی» را ثبت کرده است که بیش از صد روزنامه‌نگار مسلمان بین هفتم اکتبر ۲۰۲۳ و یکم فوریه ۲۰۲۴ در امریکای شمالی و اروپا با آن مواجه شده‌اند. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) گزارش جامع اتحادیه ملی نویسندگان را تحسین کرد و رفتارهای انتقامی هدفمند علیه روزنامه‌نگاران به‌دلیل گزارش جنگ در غزه را به شدت محکوم کرد.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این باره تأکید کرد: «باید به روزنامه‌نگاران اجازه داده شود که بدون ترس از انتقام یا سانسور کار خود را انجام دهند. ما از کارفرمایان رسانه‌ای می‌خواهیم که از استقلال روزنامه‌نگاران محافظت کنند.»

لری گلدبتر، رئیس اتحادیه ملی نویسندگان نیز در توضیح دلایل انتشار این گزارش گفت: « اکنون، ما شاهد محیطی انتقام‌جو در صنعت رسانه‌ حتی در آمریکا هستیم و مواجهه با این وضعیت نیاز به انسجام دارد. در بسیاری از موارد، روزنامه‌نگاران اگر به عنوان حامی فلسطین شناخته شوند یا به نقد دولت اسرائیل بپردازند، هدف انتقام قرار می‌گیرند.»

براساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط اتحادیه ملی نویسندگان، «انتقام» در بعضی موارد از سمت همکاران داخل محیط کار یا از افراد یا گروه‌های بیرونی سرچشمه می‌گیرد؛ اقدامات انتقام‌جویانه اشکال مختلفی دارند: از آزار مستقیم و اخراج تا سانسور ظریف. روزنامه‌نگارانی که به عنوان حامی فلسطین شناخته می‌شوند، در خطر از دست دادن شغل یا نادیده گرفته شدن در محیط کار هستند.






کارت

کارت