EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


حمایت مجدد فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران از آزادی رسانه‌ها در غزه
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

در روز جهانی آزادی مطبوعات، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) تمرکز خود را بر غزه گذاشت و قتل بیش از صد روزنامه‌نگار و کارمند رسانه از زمان شروع جنگ را محکوم کرد. این حمله به آزادی مطبوعات و «حق دریافت اطلاعات» با بازداشت‌ها و تهدیدات خودسرانه و کشتن روزنامه‌نگاران همراه بوده است. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران از دولت‌های سراسر جهان، به ویژه دولت اسرائیل، خواست تا براساس تعهدات بین‌المللی از زندگی روزنامه‌نگاران و آزادی مطبوعات محافظت کند.

دومینیک پرادالیه رئیس فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران نیز در سخنانی به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات گفت: «از زمان اعلامیه ویندهوک در سال ۱۹۹۱، قانونی  برای حفاظت بهتر از روزنامه‌نگاران در قوانین یا کنوانسیون‌های بین‌المللی تصویب نشده است. آزادی و امنیتی که روزنامه‌نگاران برای انجام کار خود نیاز دارند، در بسیاری از نقاط جهان موجود نیست. جرائم علیه روزنامه‌نگاران نباید بدون مجازات بمانند. ما از دولت‌ها در سراسر جهان می‌خواهیم با تصویب یک سند بین‌المللی از روزنامه‌نگاران محافظت کنند.»

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران نیز در این باره گفت: «این مسئله به منافع عمومی جهانی مربوط می‌شود؛ نه تنها روزنامه‌نگاران محلی بلکه روزنامه‌نگاران بین‌المللی نیز باید شاهد و ثبت کننده رویدادهای جنگ در غزه باشند. طولانی کردن ممنوعیت ورود به غزه، دنیا را از دیدن تصویر واقعی رویدادها در غزه محروم می‌کند و به‌طور عمدی به آزادی مطبوعات تجاوز می‌کند. به همین دلیل در روز آزادی مطبوعات جهانی، از اسرائیل می خواهیم که از هدف‌گیری روزنامه‌نگاران و نقض آزادی مطبوعات منصرف شود – اقداماتی که با یک دموکراسی سازگار نیستند.»






کارت

کارت