EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


پیگرد قانونی آسانژ آزادی مطبوعات را در سراسر جهان تهدید می‌کند
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲

فدراسیون‌های بین‌المللی و اروپایی روزنامه‌نگاران (IFJ-EFJ) به نمایندگی از حدود دویست اتحادیه و انجمن روزنامه‌نگاران، بار دیگر بر مخالفت خود با استرداد آسانژ به آمریکا تأکید کردند.

دومینیک پرادالیه، رئیس فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این رابطه گفت: «من دو بار با جولیان آسانژ در زندان بلمارش ملاقات کردم و برایم واضح است که او به مدت طولانی به ناحق رنج کشیده است. پنج سال از حبس او در زندان بریتانیا، بدون هیچ محکومیتی می‌گذرد. اقداماتی که آمریکا به دنبال تحت پیگرد قرار دادن آن است، به وضوح فعالیت‌های روزنامه‌نگاری تلقی می‌شوند. محکومیت جولیان آسانژ همه ما را تهدید می‌کند.»

مایا سِوِر، رئیس فدراسیون اروپایی روزنامه‌نگاران نیز در همین رابطه گفت: «روزنامه‌نگاران و اتحادیه‌های آن‌ها از همان ابتدا متوجه شدند که جولیان آسانژ به دلیل انجام وظایفی که کار روزانه بسیاری از روزنامه‌نگاران است – یافتن یک افشاکننده و افشای جنایت – هدف قرار گرفته است. ما در کنار روزنامه‌نگاران از هر عقیده سیاسی و ملیتی می‌ایستیم و اعلام می‌کنیم که آسانژ باید بلافاصله آزاد شود.»

اتهامات او، مربوط به انتشار «گزارش‌های جنگ عراق و افغانستان» توسط سایت افشاگر ویکی‌لیکس در سال ۲۰۱۰ است. این گزارش‌ها شرحی از اقدامات نظامی ایالات متحده بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ ارائه می‌دهند. ایالات متحده، آسانژ را به جرم به دست آوردن این فیلم‌ها به روش‌هایی که قانون جاسوسی را نقض می‌کند، متهم کرده است.

فدراسیون‌ها معتقدند که پیگرد قانونی آسانژ به دلیل افشاگری‌های او در ویکی‌لیکس، به‌ویژه در مورد جنایات جنگی ایالات متحده، صورت می‌گیرد. این امر می‌تواند به ایجاد یک رویه خطرناک منجر شود که در آن روزنامه‌نگاران به دلیل انتشار اطلاعات حساس، حتی در صورت عدم ارتکاب جرم، مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.






کارت

کارت