EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


خبرنگار انگلیسی در مالزی به دو سال زندان محکوم شد
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲

کلر روکاسل براون، خبرنگار ساکن لندن، به اتهام «افترای جنایی» به یک عضو خاندان سلطنتی مالزی در جریان تحقیقات خود درباره رسوایی فساد چند میلیارد دلاری صندوق سرمایه‌گذاری دولتی مالزی، به صورت غیابی به دو سال زندان محکوم شد.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) در در این رابطه اعلام کرد:

«حکم مجازات‌گونه‌ پرونده‌ افترای جنایی علیه کلر روکاسل براون، تلاشی آشکار از سوی مقامات مالزی برای سرکوب گزارش‌های انتقادی و روزنامه‌نگاری تحقیقی است. روزنامه‎نگاران باید بدون عواقب به کار خود ادامه دهند و این حکم، تهدیدی جدی برای آزادی مطبوعات به شمار می‌رود. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران خواستار لغو فوری تمامی اتهامات علیه روکاسل براون و توقف آزار روزنامه‌نگاران از سوی دولت مالزی است.»

کلر روکاسل براون بنیانگذار و سردبیر رسانه آنلاین Sarawak Report در گزارشی با نام «داستان درون‌پرده‌ رسوایی MDB1» اتهاماتی را علیه سلطانه نور ظاهره، همسر سلطان منطقه ترنگانوی مالزی مطرح کرد که دادگاهی در مالزی آن را مصداق افترا دانست.

کلر روکاسل براون تحقیقات خود را بر اختلاس چهارونیم میلیارد دلاری از صندوق سرمایه‌گذاری دولتی مالزی به عنوان یکی از بزرگترین رسوایی‌های فساد در جهان متمرکز کرد. تحقیقات او بنیانگذار این صندوق، نخست‌وزیر سابق مالزی نجیب رزاق را در معرض اتهام قرار داد؛ کسی که بودجه‌ تخصیص یافته به پروژه‌های توسعه‌ اقتصادی را به حساب‌های بانکی شخصی‌اش منتقل کرده بود. این پرونده‌ فساد مالی همچنین منجر به اولین اتهامات جنایی علیه بانک گلدمن ساکس شد.

کلر روکاسل براون در این باره به رسانه‌ها گفت که از پرونده بی‌اطلاع بوده و فرصت دفاع از خود در دادگاه را نداشته است؛ او همچنین در گفتگو با بی‌بی‌سی این حکم را مغرضانه و با انگیزه سیاسی دانست.






کارت

کارت