EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


نیروهای امنیتی طالبان سه روزنامه‌نگار را بازداشت کردند
پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲

در ادامه سرکوب رسانه‌های مستقل افغانستان در سال 2024، سه روزنامه‌نگار توسط آژانس اطلاعاتی طالبان طی دو روز در کابل بازداشت شدند. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) و اتحادیه روزنامه‌نگاران مستقل افغانستان(AIJU) ادامه احضار و بازداشت کارکنان رسانه‌های افغانستان را محکوم کردند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران تلاش‌های غیرقانونی مستمر طالبان برای ارعاب و ساکت کردن رسانه‌های افغانستان را محکوم کرد و تأکید کرد: «دستگیری‌های خودسرانه که به‌وضوح برای انتقام‌گیری از کار روزنامه‌نگاران صورت می‌گیرد، نگران‌کننده است.» فدراسیون از کمیسیون شکایات و نقض حقوق رسانه‌ای افغانستان خواست تا فوراً این رویدادها را بررسی کند.

اتحادیه روزنامه‌نگاران مستقل افغانستان نیز تداوم این گونه اقدامات را برای ادامه کار رسانه‌ها نگران کننده دانست و تاکید کرد که جلسات کمیسیون تخلفات رسانه‌ای که مسئولیت رسیدگی به پرونده خبرنگاران را بر عهده دارد باید تسریع شود تا این موارد توسط این کمیسیون بررسی شود.

بر اساس گزارش‌ها، احسان الله اکبری دستیار دفتر خبرگزاری کیودو ژاپن، هفدهم ژانویه پس از احضار به مرکز اطلاع‌رسانی رسانه‌های حکومتی طالبان در کابل بازداشت شد. در همان روز، اعضای استخبارات طالبان به دفتر کیودو در کابل یورش بردند. آنان اکبری را وادار کردند از طریق تماس تلفنی در بازداشت به خانواده‌اش بگوید تلفن‌های همراه خود را تحویل دهند. اکبری پس از نه روز بازداشت، در بیست‌وپنجم ژانویه آزاد شد.

در یک رویداد جداگانه، دو تن دیگر از کارکنان رسانه به نام‌های عبدالحق حمیدی، مدیر آژانس خبری گردش اطلاعات و احمد جواد رسولی، مالک این رسانه، در هجدهم ژانویه با یک تماس تلفنی ناشناس به استخبارات طالبان در کابل احضار و در آنجا بازداشت شدند. خبرگزاری خامه‌پرس گزارش داده است که کارکنان اطلاعاتی با مراجعه به خانه حمیدی، تلفن همراه وی را ضبط کرده‌اند. حمیدی و رسولی هر دو بیستم ژانویه پس از دو شب بازداشت، ظاهراً پس از اینکه خانواده‌هایشان تضمین دادند که روزنامه‌نگاران «قوانین طالبان» را نقض نخواهند کرد، آزاد شدند.






کارت

کارت