EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


بازداشت همزمان یازده روزنامه‌نگار مستقل در قرقیزستان
جمعه ۱۳ بهمن ۱۴۰۲

مقامات قرقیزستان در شانزدهم ژانویه  یازده روزنامه‌نگار از رسانه‌های مستقل را که در مورد فساد مالی در میان مقامات این کشور تحقیق کرده بودند، بازداشت کردند. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  از دولت این کشور خواست که این روزنامه‌نگاران را به‌سرعت آزاد کند و سرکوب روزنامه‌نگاری تحقیقی و آزادی بیان را که ناقض تعهدات قرقیزستان تحت قوانین بین‌المللی حقوق بشر است، متوقف کند.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران خطاب به مقامات دولتی قرقیزستان گفت: «محاکمه و ساکت کردن روزنامه‌نگارانی که درباره فساد ادعایی در میان نخبگان کشور تحقیق می‌کردند، اقدامی است که توسط رژیم‌های خودکامه انجام می‌شود. ما از چرخش خطرناک و نگران کننده علیه آزادی بیان در قرقیزستان نگرانیم و از مقامات می‌خواهیم که فوراً یازده همکارمان را آزاد کنند و همه اتهامات علیه آنها را لغو کنند. دولت باید به روزنامه نگاری مستقل احترام بگذارد.»

یازده روزنامه‌نگار که در مجموع برای شش رسانه‌ مستقل محلی کار می‌کردند، در شانزدهم ژانویه بازداشت شدند. دادگاه برای این روزنامه‌نگاران، قرار بازداشت موقت دو ماهه صادر کرده است. نیروهای امنیتی همچنین با یورش به دفاتر رسانه‌ها و منازل خبرنگاران، چندین دستگاه الکترونیکی را مصادره کردند.

به گفته وزارت کشور قرقیزستان، بازداشت‌ها مربوط به محتوای شبکه‌های اجتماعی این روزنامه‌نگاران است و آنان به «دعوت به شورش‌های دسته‌جمعی» متهم شده‌اند. علیه این روزنامه‌نگاران پرونده‌های جنایی تشکیل شده که می‌تواند به مجازات پنج تا هشت سال زندان منجر شود.






کارت

کارت