EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


درخواست فدراسیون از دولت اسرائیل برای لغو ممنوعیت ورود رسانه‌ها به غزه
سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲

 

دادگاه عالی اسرائیل در نهم ژانویه درخواست انجمن مطبوعات خارجی اورشلیم مبنی بر اجازه دسترسی مستقل به روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه در غزه را با استناد به «نگرانی های امنیتی» رد کرد. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) این حکم را محکوم کرد و برای چندمین بار از دادگاه عالی و دولت اسرائیل خواست تا به رسانه‌های خارجی اجازه ورود به غزه را بدهند. فدراسیون معتقد است که تمدید این ممنوعیت کنترل نظامی اسرائیل بر پوشش رسانه‌های بین‌المللی در جنگ غزه را افزایش خواهد داد.

آنتونی بلانگر، دبیر کل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این رابطه تأکید کرد: «ما از سیزدهم اکتبر به دفعات از دولت اسرائیل خواسته‌ایم که به رسانه‌های بین‌المللی اجازه ورود به نوار غزه را بدهد. این یک موضوع مربوط به منافع عمومی جهانی است که روزنامه‌نگاران بین‌المللی نیز شاهد جنگ جاری در غزه باشند و آن را مستندسازی کنند. تمدید ممنوعیت ورود به نوار غزه، تصویر واقعی از وقایع غزه را از جهان سلب می‌کند.»

از زمانی که دولت اسرائیل در هفتم اکتبر، پس از حمله مرگبار حماس دسترسی غیرنظامیان به نوارغزه را مسدود کرد، تنها روزنامه‌نگاران فلسطینی مستقر در غزه و در سطحی بسیار محدود، کارکنان رسانه‌های بین‌المللی که تحت شرایط کنترل شده در کنار ارتش اسرائیل قرار داشتند، به این منطقه دسترسی پیدا کردند. چند هفته پس از آغاز جنگ، ارتش اسرائیل اعلام کرد که نمی‌تواند امنیت خبرنگاران در نوار غزه را تضمین کند.

انجمن مطبوعات خارجی(FPA)، یک سازمان غیرانتفاعی و «نماینده روزنامه‌نگاران شاغل برای سازمان‌های خبری بین‌المللی که در اسرائیل و فلسطین گزارش می‌دهند»، نوزدهم دسامبر دادخواستی را به دادگاه عالی اسرائیل تسلیم کرد و خواستار دسترسی فوری خبرنگاران بین‌المللی به نوار غزه شد اما این درخواست در نهم ژانویه رد شد.






کارت

کارت